FrågaFAMILJERÄTTBodelning29/09/2019

Makes erbjudande om att köpa ut andel i hus

Min man och jag ska skiljas efter 15 år. Vi köpte en renoveringsobjekt villa för 300.00 . Har 1,2 miljoner i lån. Vårt hus värderades till 2,7 miljoner för 3 år sen. Han vill bo kvar i huset och köpa ut mig för 700.000kr . Är detta rimligt ?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Först och främst bör du få en ny värdering gjord! Mycket kan hända på tre år! Men om vi ponerar att marknadsvärdet fortfarande ligger på 2,7 Msek och ni skulle få huset sålt till det beloppet så skulle man med en snabb överslagsräkning kunna tänka sig att med mäklarkostnader och vinstskatt skulle få räkna bort ungefär 770 000 kr. Då har jag inte tagit med i beräkningen de avdrag för förbättringar, alltså renoveringar som gjorts på huset vilket skulle kunna påverka på så sätt att vinstsumman skulle kunna bli högre.

Men med den information jag har att tillgå idag skulle den totala vinsten i så fall uppgå till ungefär 1,6 Msek. Sedan beräknar vi att lånet ska lösas samt eventuella räntetillägg om bundna lån skulle behöva lösas i förtid vilket kan göra att den kostnaden stiger. I slutändan blir det en vinst på 432 000 kr vilket fördelat på er två enligt äktenskapsbalken 11 kap. 3 § om likadelning skulle innebära ungefär 215 000 åt er vardera. Kom håg att detta enbart är en grov skiss av verkligheten baserat på den information jag sitter på!

Man kan såklart värdera saker olika, vad är värt mest för dig? Pengar? Att få till stånd en snabb och enkel bodelning? Det kan bara du svara på.

Skulle du behöva hjälp så kan du självfallet alltid boka en tid för rådgivning hos oss på www.lawline.se/boka

Hoppas du fått lite hjälp på vägen och lycka till!

AnnaSara JariusRådgivare