Makes arvsrätt och särkullbarn

Hej jag är gift med sedan tidigare förhållande 3 st barn. Min make har inga barn men syskon och mor i livet. Hela egendommen står på han. Han vill att jag ska ärva han och jag vill att han ska ärva mig. Men jag vill att barnen ska få ut sin arvsrätt när min make dör. Hur gör vi? Vid ev. skilsmässa har jag inget att hämta ur bohaget då? Är egendommens hans trots att vi är gifta?Vi har inget äktenskapsförord. Är det nödvändigt med testamente?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Även när man är gifta så äger varje make sin egendom och är i stort sett fri att förfoga över den men all egendom räknas ändå in i boet vid en eventuell framtida skilsmässa, förutsatt att inget är enskild egendom genom t.ex. ett testamente.

Dina barn kan om din make lever vid din död välja att avstå sin arvsrätt och få ut sin andel efter dig först vid hans bortgång. De kan dock få ut sitt arv vid din bortgång även om din man fortfarande lever eftersom de inte är era gemensamma barn. Det är då upp till barnen om de vill avstå arv för din mans förmån. För att ge din man större säkerhet kan du testamentera hela din kvarlåtenskap till honom och även föreskriva att dina barn ska ha efterarvsrätt enligt lag och alltså få en tredjedel var av den andel av din makes kvarlåtenskap som utgjorde arv efter dig vid din bortgång.

Återkom om det inte blev klarare.

Johanna GustafssonRådgivare