Makes arvsrätt och efterarv halvsyskon

Min halvbror har avlidit. han var gift, inga barn Inget testamente skrivet. Hustrun ärvde. Vad händer när hon går bort? Hustrun har en helsyster. Min bror har 3 halvsyskon. Kan hustrun göra vad hon vill med arvet?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Makes arvsrätt och den fria förfoganderätten

När en make avlider upprättas en bodelning. Den del som tillfaller den avlidne maken, ärver den efterlevande maken precis som du säger. Detta framgår av 3 kap. 1 § Ärvdabalken (ÄB). Den del den efterlevande maken ärver från den bortgångne, innehas med så kallad fri förfoganderätt. Detta innebär att maken får disponera över egendomen, vilket bland annat innefattar rätt att konsumera eller sälja den. Notera dock att hon inte har rätt att testamentera bort egendomen eller skänka bort en stor del av den i gåva.

Makes arvsrätt är egentligen ingen "riktig arvsrätt" eftersom make inte tillhör någon av de tre arvsberättigade klasserna. Det som händer när den efterlevande maken sedermera avlider är nämligen att den först bortgångne makens arvingar har rätt till efterarv (3 kap. 2 § ÄB). Efterarvet består av samma procentuella andel av förmögenheten som den kvarlevande maken ärvde från den först avlidne.

Den andel som frun fick rätt till av bodelningen innehar hon med full äganderätt. Denna kvarlåtenskap kommer att delas mellan hennes arvingar som vanligt när hon går bort, d.v.s. hennes syster (om hon inte har några andra arvingar).

Efterarvet

Enligt 3 kap. 2 § ÄB har enbart den första och andra arvsklassen rätt till efterarv. Den första arvsklassen består av bröstarvingar, det vill säga barn (2 kap 1 § ÄB). Finns inga bröstarvingar, går man vidare till andra arvsklassen. Den består primärt av arvlåtarens föräldrar (2 kap. 2 § ÄB). Har föräldrarna gått bort, träder föräldrarnas barn (det vill säga den avlidnes syskon) in istället. Detta omfattar även halvsyskon, men dessa har endast rätt till arv för den del som skulle ha tillfallit deras faktiska förälder om denne var vid liv. Jag tolkar situationen som att din halvbror varken har några barn eller föräldrar vid liv. Då är du och din brors resterande halvsyskon berättigade till efterarv för den delen er gemensamma förälder skulle ha ärvt om denne var vid liv.

Tänkte illustrera halvsyskons arvsrätt med ett exempel:

Tänk dig att A avlider utan några bröstarvingar eller föräldrar vid liv. A har ett helsyskon som heter B och ett halvsyskon som heter C (barn till A:s pappa från tidigare förhållande). Kvarlåtenskapen uppgår till 1 000 000 kronor. B och C kommer att dela på arvet som pappan hade fått (d.v.s. 500 000 / 2 = 250 000 var). B kommer även att ärva den delen mamman hade haft rätt (d.v.s. 500 000 till B också). Kontentan är att halvsyskon bara har rätt att träda in arvsrättsligt för den gemensamma föräldern med halvsyskonet.

För vidare rådgivning rekommenderar jag dig att vända dig till antingen Lawlines telefonrådgivning eller Lawlines juristbyrå.

Hugo Snöbohm HartzellRådgivare