FrågaFAMILJERÄTTBodelning23/06/2019

Make som lämnat landet

Min man har lämnat mig och 4-årig dotter för ca.3 månader sen.Han bara packade sina kläder och åkte till hemlandet.Vi har gemensamma privtlån och bolån.Eftersom det är på bådas namn kan jag inte sälja huset och jag betala allt själv,bolån,alla räkningar,alla lån,underhåll för barnet.Han bryr sig inte.Jag har ansökt om skillmässan.Dessutom tog han flera lån dem sista 3månader och påminelse bara kommer hem,han betalar inte.Vad ska jag göra?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Om bodelningsförrättare

Det är verkligen en knipa när en make bara försvinner. I fall då den ena parten försvinner kan man ändå, eftersom du ansökt om äktenskapsskillnad och därmed ska göra en bodelning, ansöka om en bodelningsförrättare enligt äktenskapsbalken (ÄktB) 17 kap. Den andra parten kommer då att representeras av en god man enligt ÄktB 18 kap. 1 §. En sådan ansökan kan du göra till tingsrätten och ansökningsavgiften kostar 900 kr.

Bodelningen görs med utgång från de ekonomiska förhållandena som rådde den dag då din ansökan om skilsmässa inkom till tingsrätten enligt ÄktB 9 kap. 2 § så alla eventuella lån som han tagit för sig själv efter den tidpunkten kommer inte att räknas in i er bodelning.

Sälja egendom utan samtycke

Ett problem som du har som jag förstår det är att du inte klarar de kostnader som innefattas vilket gör att du behöver sälja ert gemensamma boende för att kunna bli av med de lån som är kopplade till ert gemensamma boende. Förmodligen är ni solidariskt betalningsansvariga, alltså att långivaren har rätt att kräva dig på hela beloppet och du får sedan kräva ditt ex i senare skede. Det är som du säger att du inte normalt sett kan sälja något som båda era namn står på men även detta kan avhjälpas med stöd av ÄktB 7 kap. 8 §. Kan inte den bortavarande makens samtycke inhämtas inom rimlig tid så kan domstolen besluta att egendomen ska säljas trots att samtycke inte kan inhämtas.

Utmätningssituationen vid lös egendom

Gällande de lån som han har tagit framkommer inte av din fråga om han tagit dem gemensamt i ert namn eller bara i hans. Men oavsett, om det skulle komma till en utmätningssituation, alltså att hans obetalade skulder går till kronofogdemyndigheten (KFM) så kommer KFM enligt utsökningsbalken (UB) 4 kap. 19 § att anta att all lös egendom som finns i hemmet är hans om du inte tydligt kan bevisa motsatsen. Det är därför viktigt att du gör det du kan för att klargöra ägandeförhållandet, till exempel genom en bodelning genom tingsrätten som föreslaget ovan så att KFM inte utmäter något som tillhör dig.

Utmätning av fast egendom

Det kan även komma till att ett företag eller långivare begär ert hus till försäljning på offentlig auktion enligt UB 4 kap. 24 § för att få betalt vilket är ännu en anledning till att du bör se till att få till en bodelning och en försäljning av huset så snabbt som möjligt för att skydda så mycket tillgångar som möjligt för dig själv och ditt barn. Det brukar vara en bättre utsikt att få bättre betalt vid en regelrätt försäljning än vid en offentlig auktion. Det ska såklart även påpekas att det är han som är skyldig pengar, inte du, så om det skulle hända skulle du ändå att få din beskärda del av vinsten vid försäljningen.

Hoppas att du fått lite hjälp på vägen och håll ut!

Lycka till!

AnnaSara JariusRådgivare