FrågaFAMILJERÄTTBodelning25/10/2018

Make försöker minska sitt giftorättsgods

Make vägrar lämna uppgifter vid bodelning.

Vi ska skiljas, på min mans initiativ. Han har alltså kunnat förbereda sig på skilsmässa, för mig kom det som en chock.

Min man är ägare till en jord- och skogsbruksfastighet som är enskild egendom genom arv. Vi äger tillsammans ett hus, vi står för halva lagfarten vardera.

Jag misstänker på goda grunder att min make inför bodelningen har fört över eller tagit ut pengar från sina konton som är giftorättsgods och att pengar förts in på konton kopplade till hans enskilda egendom. Han vägrar att redogöra för vad som hänt på kontona innan han lämnade in ansökan om skilsmässa till tingsrätten (brytdagen). Han hävdar att det inte har med saken att göra och att jag inte har rätt att få dessa uppgifter.

Finns det något sätt att tvinga honom att lämna ut dessa uppgifter, om exempelvis kontohändelser för att kunna kontrollera att han inte fört över giftorättsgods till enskild egendom inför skilsmässan?

Lawline svarar

Hejsan och tack för att du vänder dig till Lawline!

Då frågan berör äktenskap, är äktenskapsbalken (ÄktB) tillämplig.

Make vägrar lämna uppgifter

I 9 kap. 3 § återfinns en redovisningsplikt för makar inför en bodelning. Din make är således skyldig att lämna uppgifter kring vad han gör med sina tillgångar. Du har alltså rätt att ta del av uppgifter rörande hans tillgångar och vad han gör med dem.

Minska sitt giftorättsgods

Som jag har uppfattat frågan, så har din make minskat sitt giftorättsgods innan ansökan om äktenskapsskillnad skickades in. Det finns en regel i 11 kap. 4 § ÄktB som är till skydd för makar. Regeln föreskriver att utifall make har minskat sitt giftorättsgods genom gåva eller använt pengarna till att öka värdet av enskild egendom, skall detta justeras i bodelning. Med andra ord, din make kan alltså inte minska sitt giftorättsgods på det sättet som skriver att din make har gjort. Du kommer att kompenseras för detta i bodelningen. Vidare krävs det att maken "inte i en obetydlig omfattning minskat sitt giftorättsgods", gränsen brukar gå vid 10 %. Har din make alltså minskat sitt giftorättsgods genom gåva som uppgår till minst 10 % av giftorättsgodset, eller minskat det genom att föra över pengarna in i enskild egendom, har du rätt att ta del av dessa pengar vid en bodelning.

Sammanfattning

Du har alltså rätt att veta vad han gör av sina tillgångar enligt redovisningplikten, 9 kap. 3 § ÄktB. Vidare har din make inte rätt att minska sitt giftorättsgods på det sättet som din make har gjort, utan att du inte ska kompenseras för det vid bodelning.

Hoppas du känner dig nöjd med svaret och du är varmt välkommen åter ifall du har några fler funderingar.

Med vänlig hälsning,

Filip BraunRådgivare