Make ärver även enskild egendom

<p>Vår dotter är gift och i nuläget utan barn. Dottern och hennes man har skrivit äktenskapsförord. Vidare har vi föräldrar skrivit att det hon fått / kommer att ärva från oss är hennes enskilda egendom. Min fråga är Vem kommer att ärva henne, hennes enskilda egendom i nuläget? Hur blir det när de fått barn?</p>

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Regler om arv och bodelning finner du i Ärvdabalken (ÄB) och Äktenskapsbalken (ÄktB).

En bodelning görs efter dotterns död för att fastställa kvarlåtenskapen

Om er dotter dör, kommer en bodelning behöva göras, 9 kap 1 § och 1 kap 5 § ÄktB . Syftet med en bodelning är att dela upp er dotters och hennes mans egendom mellan dem. Allting som inte är dotterns eller hennes makes enskilda egendom, är giftorättsgods och ska ingå i bodelningen, 7 kap 1 § och 10 kap 1 § ÄktB. Först ska det alltså fastställas hur mycket giftorättsgods de har och därefter ska deras eventuella skulder dras av, 11 kap 1 § och 11 kap 2 § ÄktB. Det som blir kvar av makarnas giftorättsgods ska läggas ihop och därefter delas lika mellan dem, 11 kap 3 § ÄktB. Om er dotter går bort, kommer hennes kvarlåtenskap alltså bestå av enskild egendom, skuldtäckning och giftorättsgods efter bodelningen.

Er dotters man kommer ärva hennes kvarlåtenskap

När någon dör fördelas kvarlåtenskapen genom arv. Er dotters man kommer att ärva hennes kvarlåtenskap med fri förfoganderätt, 3 kap 1 § ÄB. Detta innebär att han kan använda/spendera egendomen under sin livstid men inte har rätt att testamentera bort den.

Vid makens död har er dotters arvingar rätt till efterarv

När er dotters make dör, kommer er dotters arvingar ha rätt att ärva henne i efterhand, 3 kap 2 § ÄB. Detta kallas för efterarv. Om makarna har fått barn kommer dessa att ärva sin mamma efter deras pappa dött. Har de inte några barn, är det i första hand ni som föräldrar och därefter er dotters syskon och syskonbarn som kommer att ärva henne. Även om de får barn tillsammans, kommer hennes man alltså att ärva hennes kvarlåtenskap i första hand.

Beräkningen av efterarvet

Er dotters arvingars efterarv bestäms genom en andelsberäkning, 3 kap 2 § 3 stycket ÄB. Man utgår ifrån hur stor andel av makens totala egendom efter arv och bodelning som består av er dotters kvarlåtenskap. Makens totala egendom består av det han tilldelats genom bodelning, hans eventuella enskilda egendom samt arvet efter er dotter. Andelen beräknas på följande sätt:

Er dotters kvarlåtenskap/makens totala egendom = andelskvoten

Vid makens död används andelskvoten för att beräkna hur mycket av hans egendom som er dotters arvingar har rätt till i efterarv:

Makens totala egendom vid sin död X andelskvoten = efterarvet

Sammanfattning och slutsats

Om er dotter dör kommer hennes man att ärva hennes kvarlåtenskap. När han går bort kommer er dotters arvingar (barn eller annan släkting som nämnts tidigare) att ha rätt att ärva er dotter i efterhand. Detta arv beräknas genom att titta på hur stor andel av er dotters makes totala egendom efter bodelning och arvskifte som var hans frus kvarlåtenskap. Hennes arvingar har vid hans död rätt till samma andel av hans egendom i efterarv.

Oavsett om er dotters egendom är enskild eller inte, kommer alltså hennes man ärva allt först. Att hon har enskild egendom får dock effekt på efterarvet. Eftersom enskild egendom inte ska vara med i bodelningen kommer andelskvoten vara högre än om egendomen varit giftorättsgods. Är andelskvoten högre kommer efterarvet att bli större.

Hoppas att jag kunde hjälpa er att få lite mer klarhet i situationen!

Elin JohanssonRådgivare