FrågaFAMILJERÄTTBodelning03/04/2019

Make äger större andel i gemensamt boende

Jag har läste en del svar gällande samma fråga men min fråga har en liten annan vinkling. Jag hoppas ni kan hjälpa mig. Jag och min make har varit gifta i 7 år, han har ett barn sedan innan och vi har ett gemensamt. Min make står på 85 % av huset och jag på 15 %. Jag hade inget att gå in med när vi köpte huset, och han hade försäljningar sedan innan. För att slippa betala så mkt vinstskatt så skjöt han upp detta då han köpte dyrare objekt. Därav står han på större delen av huset. Men nu har vi som sagt varit gifta i 7 år. Vad händer om vi separerar. Har jag rätt till hälften av huset eller kan han på något sätt hävda att han har rätt till 85% då han äger mer på pappret?. Och vad gäller hans son, har hans son rätt till huset om vi skiljer oss så att min make kan använda det emot mig? Jag har koll på vad som händer om någon går bort när man har sk särkullbarn. Men inte vad som händer vid en skilsmässa. Ytterst tacksam för svar, känner mig helt okunnig på detta.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Eftersom ni är gifta så hittar man det mesta angående era egendomar i äktenskapsbalken (ÄktB). I 7 kap. 1 § står att det som inte är en makes enskilda egendom är giftorättsgods och det är giftorättsgodset man baserar en bodelning på enligt ÄktB 10 kap. 1 §. Det betyder alltså att det som ni anses äga gemensamt ska ni som regel dela på med hälften var vid en skilsmässa enligt ÄktB 11 kap. 3 §.

I ÄktB 7 kap. 2 § står vad som inte utgör giftorättsgods. Det kan t ex handla om att den ena maken ärvt egendom eller om det finns ett äktenskapsförord registrerat, den egendomen ingår i så fall inte i en bodelning.

Som jag förstår så har ni köpt huset, det är då er gemensamma bostad enligt ÄktB 7 kap. 4 § även om han gick in med mer pengar vid köpet. Det förhåller sig nämligen så att din make inte har rätt att sälja eller avhända sig ert gemensamma bostad utan ditt skriftliga medgivande enligt ÄktB 7 kap 5 §. Det spelar ingen roll att han står på större del. Han kan stå för hela lagfarten ensam men behöver ändå ditt medgivande. Alltså, så länge det inte finns ett äktenskapsförord eller att huset utgör enskild egendom kommer huset delas lika mellan er båda vid en eventuell skilsmässa. Hans barn har heller ingen äganderätt till huset vid en skilsmässa.

Hoppas du fått svar på din fråga och lycka till i framtiden!

AnnaSara JariusRådgivare