FrågaFAMILJERÄTTBodelning27/05/2019

Makars redovisningsskyldighet innan bodelning förrättas

Jag o min man separerade i november.

Runt denna tiden sålde vi huset o fick var sin hyreslägenhet.

Vi delade möbler o annat.

När vi fick pengar från huset delade vi lika då båda stod på huset

Nu är det så att han har spenderat större delen av dina pengar.

Har han då rätt att få pengar av mig vid en bodelning?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Du undrar vad som händer med redovisningsskyldigheten innan bodelning förrättas.

Regler om separation och bodelning finns i Äktenskapsbalken (1987:230).

I en bodelning ingår allt som är giftorättsgods (10 kapitlet 1 § Äktenskapsbalken). Giftorättsgods är all egendom som inte utgör enskild egendom (7 kapitlet 1 & 2 §§ Äktenskapsbalken).

Efter den kritiska tidpunkten, dvs den dag då talan om äktenskapsskillnad väcktes (9 kapitlet 2 § Äktenskapsbalken), har makarna redovisningsskyldighet för sin egendom och för sådan egendom som maken haft hand om men som tillhör den andra maken fram tills dess att bodelning förrättas. Bodelningen utgår alltså från vem som ägde vad dagen då ansökan inkom. Det innebär att makarna måste kunna visa på vilket sätt respektive egendom påverkats t ex genom försäljning, byte, reparationer mm och bl a uppvisa kvitton. (9 kapitlet 3 § Äktenskapsbalken).

De pengar din make spenderat ska alltså redovisas för och motsvarande summa ska dras av från hans andel i bodelningen.

Vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare