FrågaFAMILJERÄTTBodelning03/09/2018

Makars rätt till egendom vid skilsmässa

Hej.

Min pappa är gift sedan över 30 år tillbaka. För ett par år sedan hade han och hans fru ett tjafs. Han flyttade till hyreslägenhet (skriven på den adressen) och fruns syster fixade fram ett dokument som pappa skrev på vilket han inte fick/har en kopia på men tror sig att det handlade om att han skrev över huset han byggt på frun. Han ville bara bråket skulle sluta. De har umgåtts och han har bott i huset halvårsvis sedan dess.

Nu har HON sålt huset inom familjen (till dotter) och kräver pappa att fixa fram skillsmässopappren.

Vad har pappa för rättigheter i detta?

De är ju fortfarande gifta. Har han inte rätt till hälften?

Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga! Jag tolkar din fråga som att du vill veta om din far och hans fru ska dela vinsten av huset hon sålt eftersom de ännu inte har skilt sig. Regler om detta finns i Äktenskapsbalken (ÄktB).

Om din pappa och hans fru skulle välja att upplösa sitt äktenskap måste bodelning ske (9 kap. 1 § ÄktB), och i denna ska deras giftorättsgods ingå (10 kap 1 § ÄktB). Enligt 7 kap. 1 § ÄktB är en makes egendom giftorättsgods om den inte är enskild egendom. Egendom kan bli enskild exempelvis genom ett äktenskapsförord (för uttömmande lista se 7 kap. 2 § ÄktB). Om de två inte tidigare exempelvis skrivit ett äktenskapsförord om att huset ska vara enskild egendom så är det inte det, utan det är istället giftorättsgods.

Vid en eventuell skilsmässa ingår alltså husen i deras bodelning och ska tillsammans med resten av deras giftorättsgods (efter att avdrag gjorts för skulder) läggas samman för att sedan delas lika mellan de två i enlighet med bestämmelserna i 11 kap. ÄktB. Oavsett vem av de två som äger huset så kommer det att ingå i deras giftorättsgods om de inte har avtalat om att det är enskild egendom.

Vinsten från försäljningen av huset kommer alltså att delas lika vid en skilsmässa eftersom din pappa och hans fru var gifta när huset såldes.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning

Maja QvarnströmRådgivare