Makars rätt att ärva varandra

Hej!

Jag och min sambo behöver råd om hur vi kan skydda hus och hem om/när någon av oss avlider.

Vi är alltså inte gifta, har två gemensamma barn, men även barn sedan innan (särkullbarn) båda två.

Vi äger hus och bilar och har alltid en liten buffert på banken.

Vad behöver vi göra för att trygga den efterlevandes chans att få bo kvar i huset osv om något händer?

Ska vi skriva testamente, gifta oss eller både och?

Jag undrar även hur det räknas i bouppteckning ang huset vi äger men har lån på. Är det halva husets värde eller bara överskjutande (när lånen är betalda) del vid ev försäljning som barnen ärver? Så om jag vill bo kvar, måste jag lösa ut barnen för halva husets värde trots att jag får lån för hela huset. Eller är det den delen som skulle varit vinst vid försäljningen som delas med barnen?

Det är trassligt det här, men könns viktigt för oss att reda ut och ha koll på.

Tacksam för svar.

mvh Anna

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till lawline med dina frågor.

För att summera dina frågor till en mer klar frågeställning så tänkte jag redogöra vad som gäller när antingen du eller din sambo avlider samt vad som istället gäller om ni varit gifta alternativt upprättat ett testamente.

Samboförhållanden regleras i sambolagen, se https://lagen.nu/2003:376 . Om en av er avlider kommer den överlevande ha rätt att behålla bostad och bohag i enlighet med 18 § SamboL. Den överlevande har även då rätt enligt samma bestämmelse till viss ersättning.

Hade ni istället varit gifta, hade skyddet för den efterlevande parten varit mycket starkade. I enlighet med ärvdabalken, se https://lagen.nu/2003:376 och då framförallt 3:1 ÄrvdB har den efterlevande maken rätt att ta över all kvarlåtenskap. Huset skulle då tillfalla den efterlevande. Särkullbarn har dock rätt att ta ut sin del av arvet direkt vid deras förälders kvarlåtenskap.

Ett testamente innebär att ni kan förfoga över större delen av er samtliga kvarlåtenskap, med förbehåll för laglotten enligt 7:1 ÄrvdB. Laglotten är inte något som går att testamentera bort. Bröstarvingar är berättigade till den oavsett testamente.

Sammanfattningsvis skulle ett äktenskap tillsammans med ett testamente givetvis innebära att ni skulle stärka era möjligheter att ärva varandra. Detta är ett kort svar på ditt problem och har du övriga frågor så föreslår jag att du vänder dig till en riktig jurist.

Med vänlig hälsning,

Elias KarlssonRådgivare