FrågaFAMILJERÄTTBodelning17/01/2017

Makarnas tillgångar och skulder

https://lagen.nu/1987:230Vi ska sälja vårt hus pga skillsmässa. Hon hade ett skatteuppskov från tidigare försäljning och även jag när vi köpte huset. Är det skulder som är gemensamma eller enskilda nu när vi ska sälja . Ska de delas lika eller är det fortfarande våra egna skulder som vi måste betala var för sig. Tänkte mest på att jag har lite lägre skatteuppskov än vad hon har.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Regler om makars ekonomiska förhållanden finns i äktenskapsbalken (ÄktB).

Den viktiga utgångspunkten är att makar har sina egna tillgångar och skulder. Således ansvarar var och en för sina skulder med sina tillgångar. Makar har däremot giftorätt i varandras egendom (giftorättsgods) i den mån egendomen inte är enskild (enskild egendom), 7 kap. 1 § ÄktB. Det innebär att bara giftorättsgods ingår i en bodelning och var och en make har rätt till hälften av boets tillgångar efter avdrag för skulder, 10 kap. 1 § ÄktB.

Således är svaret på din fråga - ni behåller era egna skulder som skall betalas var för sig. I praktiken sker en bodelning så här. Först görs det en skuldtäckning för dina skulder ur din enskild egendom. I den mån skulderna inte kan täckas då enskild egendom inte räcker till, eller för att du inte har enskild egendom alls, skall skuldtäckning görs ur dina giftorättsgods. Detsamma gäller för din frus tillgångar och skulder. Sedan läggs netton tillsammans och delas på hälften.

Med vänlig hälsning,

You Jung Lee TörnqvistRådgivare