Magasinsförrådets ägare har slängt min egendom, är det brottsligt och kan jag kräva skadestånd?

Jag har ett magasinsförråd hos ett företag sen flera år tillbaka. Nu har det framkommit att det piano som inte fick plats i mitt magasin, men som fick plats på annat ställe, har slängts utan min vetskap och utan mitt godkännande. Detta ska ha hänt för flera år sen, men ägaren kontaktade mig aldrig. Enligt hans utsago (via de nya ägarna som jag fick reda på det här ifrån) så var pianot i så dåligt skick och bara rasade sönder när flyttgubbarna skulle byta plats på det, så han sa åt dem att slänga det... jag är förkrossad då det dessutom har mycket, mycket stort personligt värde för mig. Har försökt få hem pianot sen i december (2018) och först nu (mars 2019) fått veta hur det egentligen ligger till. Han har ljugit mig, min pappa och nya ägarna i ansiktet har det visat sig.

Pianot var i tipp-topp skick och var nyligen restaurerat och fixat när det lämnades in. Vi hade en deal där pianot skulle stå varmt på deras kontor, som senare flyttades ut i kallgarage (återigen utan min vetskap), men som hade filtar mm på sig för att skyddas mot årstidernas skiftningar. Då jag bott i annan stad så trodde jag att mina saker ändå var skyddade och trygga i företagets händer. Hur kan jag dra detta vidare? Är det inte brottsligt att slänga min egendom då jag dessutom betalar hyra för att ha där (piano + andra saker). Vilken klausul i brottsbalken kan jag yrka på och hur mycket kan jag kräva i skadestånd? De nya ägarna har nytt bolag och har bara tagit över företagsnamnet, inget annat.

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tycker det låter som ett märkligt beteende av ägaren. Du skriver att du undrar om ägaren har gjort något brottsligt och vilket brott det i så fall kan vara. En förutsättning för att ägaren ska kunna dömas för brott är att han slängt pianot olovligen, d.v.s. utan ditt godkännande eller utan att det står något i avtalet er emellan som ger honom rätt att göra det, men jag förutsätter att så inte är fallet.

Det mest sannolika brott det kan röra sig om är egenmäktigt förfarande (BrB 8 kap. 8 §). Egenmäktigt förfarande innebär att någon t.ex. olovligen tar, brukar eller på annat sätt tillgriper något. Det är en relativt bred brottsbeskrivning, där många gärningar kan falla in under. I ditt fall kan du hävda att ägaren har tagit ditt piano och slängt det utan ditt godkännande. Om du väljer att göra en polisanmälan skulle jag råda dig att utgå från detta brott.

Du undrar även om skadestånd. I första hand gäller eventuella villkor om skadestånd som står i hyresavtalet, eftersom de lagstadgade reglerna om skadestånd är underordnade eventuella villkor om skadestånd som personer avtalat om sinsemellan (SkL 1 kap. 1 §). Om det inte finns några villkor om skadestånd i avtalet gäller som utgångspunkt att du har rätt till ersättning för den sakskada som ägaren vållat, d.v.s. din förlust av pianot (SkL 2 kap. 1 §). Som utgångspunkt ska skadeståndet motsvara pianots värde, d.v.s. ekonomiska värde (SkL 5 kap. 7 §).

Hoppas du fått svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Moa KryhRådgivare