FrågaFAMILJERÄTTBodelning07/09/2016

Lottläggning äktenskapsskillnad

Jag och min före detta fru är inte överens om uppdelningen av inverteraren, jag hävdar att vi skall dela allt men min före detta fru har fått uppgifter om att det hon fått och haft med sig in i förhållande för över 36 år sedan är hennes. Vad jag läser är att all delas i hälften.

Nästa fråga är, hon har målat massor av tavlor som prytt våra väggar men alla dessa är hennes påstår hon, är det så?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

I bodelning ska makarnas giftorättsgods ingå, detta framgår av 10 kap 1§ Äktenskapsbalken. Allt som inte är enskild egendom enligt 7 kap 2§ Äktenskapsbalken är giftorättsgods enligt 7 kap 1§ Äktenskapsbalken.

Vid bodelning ska först så mycket undantas så att det täcker skulder, 11 kap 2§ Äktenskapsbalken. Vad som sedan återstår av giftorättsgodset ska delas lika mellan er, 11 kap 3§ Äktenskapsbalken. Värdet av det som din fru hade med in i äktenskapet ska alltså räknas in vid bodelningen.

Viktigt att tänka på är att det är värdet och inte en specifik sak man får rätt till vid bodelningen. Med ledning av de andelar som har beräknats för makarna skall giftorättsgodset sedan fördelas på lotter. Varje make har rätt att på sin lott i första hand få sin egendom eller den del av denna som den maken önskar, 11 kap 7§ Äktenskapsbalken.

Äktenskapsbalken hittar du här.

Hoppas du fått svar på din fråga, annars tveka inte att höra av dig igen!

Sara AspelinRådgivare