FrågaFAMILJERÄTTBodelning03/12/2013

Lottläggning

Hej! En hypotetisk fråga: Min man köper en cross, jag vill inte köpa någon cross. tanken är att den ska användas av våra barn. Nu när vi ska skilja oss, kan han då "tvinga" mig att ta den? Jag anser ju att han har köpt den= han äger den= han ska kompensera mig ekonomiskt för den vid en bodelning. Men han tycker att jag ska ta crossen istället för en del möbler som jag faktiskt VILL ha. Kan han vägra mig möblerna och tvinga mig att ta crossen för att inte gå helt lottlös?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I Äktenskapsbalken(ÄktB) 11:7 men. 2 anges huvudregeln: att varje make har ”rätt att på sin lott i första hand få sin egendom eller den del av denna som den maken önskar”. Detta innebär att den maken som har mer giftorättsgods och ska kompensera den andra maken genom att avstå egendom: denne har rätt att välja egendomen vederbörande vill behålla.

I din hypotetiska fråga, som jag förstått det, ska din man föra över en del av sin egendom och avstå den till förmån för dig. Om det förhåller sig så, kan din make i enlighet med ÄktB 11:7 men. 2 välja den egendomen denne vill lämna över till dig. Du kan således få ”crossen” om din make önskar detta.

Undantaget ifrån denna huvudregel är en ”behovsprövningsregel” som återfinns i ÄktB 11:8. Där uttalas det att ”den som bäst behöver makarnas gemensamma bostad eller bohag har rätt att få denna egendom i avräkning på sin lott eller, om värdet är ringa, utan avräkning.” För att denna regel ska kunna tillämpas kräver lagstiftningen att ”ett sådan övertagande även med hänsyn till omständigheterna i övrigt kan anses skäligt”. Avslutningsvis krävs dessutom att bostaden och bohaget inte är sådan enskild egendom som avses i ÄktB 11:8.

Mot bakgrund av informationen du angett i frågan är det svårt att veta ifall denna undantagsregel är tillämplig eller inte, det låter vi vara osagt.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare