FrågaFAMILJERÄTTBodelning09/11/2020

Lösa ut make med vid skilsmässa

Min fru och jag äger ett hus gemensamt skulden är 450000 å värdet 900000 Hur mycket ska jag lösa ut henne med vid skilsmässa

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vid en skilsmässa sker en bodelning. En bodelning innebär att de två personer som varit gifta ska lägga samman all sin egendom och sedan dela lika på värdet av det, bortsett från sådan egendom som anses vara enskild egendom. Innan värdet av all egendom läggs samman så ska värdet av skulder som personerna har först dras av (11 kap. 2-3 § äktenskapsbalken).

Vid en bodelning så lägger man som sagt samman all egendom personerna har efter att skulder har dragits av, men i ditt fall redogör jag för hur det blir om man bara ser till ert hus.

När man gör en bodelning så utgår man från det värde huset och skulderna har den dagen ni ansöker om skilsmässa, så ni vet om att dessa värden kan komma att variera och att det är den dagens värde man har som utgångspunkt. (9 kap. 2 § äktenskapsbalken))

Om du bor kvar i huset samt tar över lånet på huset så får du lösa ut din fru för hennes del av värdet i huset, alltså ca 450 000 kronor. Detta går att göra genom betalning eller om det finns annan egendom som ingår i bodelningen som ni kan kvitta emot (11 kap. 10 § äktenskapsbalk). Exempelvis bilar, möbler och dylikt, beroende på vad ni har för annan egendom. Även fast huset är värderat högt så är det ca det beloppet du får lösa ut honom för då du tar över lånet och får behålla värde i huset att betala lånet med.

Sammanfattningsvis när det gäller huset så har ni båda rätt till ca 450 000 kronor från det och om du bor kvar och tar över lånet så får du köpa ut henne för det värdet eller så får hon ta egendom ur bodelningen av det värdet.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Ranya EliassiRådgivare