FrågaAVTALSRÄTTAvtal21/06/2015

Löpande tidningsprenumeration - tjänst utan uppdrag?

Jag tecknade ett erbjudande på en tidningsprenumeration, 4 st för ett antal kr.

Nu har de fortsatt skicka trots att jag inte tackat ja till fler än de 4.

Jag har för mig att en ny lag som säger att man inte får skicka fler om man inte skriver på för ett nytt erbjudande om tillsvidare. Stämmer det?

Alltså att man inte kan ingå något avtal genom passivitet.

Nu har de dessutom varit så fräcka att de skickade inte med faktura med den 5e tidningen utan skickade med den 6 tidningen och för två st.

Detta är småsummor, men för mig är det ren principsak och en väldigt utstuderat sätt som de tjänar stora summor på, att lura folk på det här sättet.

Visst står det väldigt litet på baksidan att deras prenumerationer gäller alltid tillsvidare. Men jag ingick ju ett avtal om 4 st.

Innan jag ringer och bestrider denna faktura vill jag veta om det finns en lag som jag kan hänvisa till att de bestrider.

Med Vänlig Hälsning

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din fråga berör det som kallas "negotiorum gestio", tjänst utan uppdrag.

Allmänna principer

Tjänster utan uppdrag innebär att en person utför en syssla åt någon annan utan att det föreligger något uppdragsförhållande. Enligt allmänna principer gäller som huvudregel att tjänstemottagaren inte är betalningsskyldig. Det finns emellertid undantag till huvudregeln, men de är inte aktuella i din situation. Även om du har haft nytta av tidningarna så är du inte betalningsskyldig om du inte har beställt dem. Villkor för prenumerationer är dock olika och jag kan inte svara på din fråga utan att ha sett dem. Många gånger står det i villkoren att du måste avbryta prenumerationen, annars fortsätter den rulla efter de fyra som du har beställt. Om det är på det viset så är det inte fråga om negotiorum gestio, utan det är fråga om en tjänst som du faktiskt har beställt. Det är inte heller fråga om ett avtal på grund av passivitet i så fall, eftersom du troligtvis accepterat den fortsatta prenumerationen i förväg (rätta mig om jag har fel).

Avslutande råd

Jag rekommenderar att du tittar igenom villkoren. Att du ingick ett avtal om fyra tidningar och sedan inte avbröt prenumerationen är tyvärr till din nackdel, om villkoren är formulerade så att tjänsten fortsätter löpa. Att du fick en faktura först efter två utskick kan också bero på att det är så tjänsten är konstruerad enligt villkoren. Om det bara var en slump så tycker jag att du bör kontakta deras kundtjänst och ifrågasätta det.

Det finns ingen lag som du kan hänvisa till, negotiorum gestio är ett resultat av allmänna principer inom avtalsrätten.

Hör gärna av dig om du har fler frågor.

Vänligen,

Soroosh ParsaRådgivare