Lön under provanställningen

Hej jag har en fråga om provanställning. Min arbetsgivare har sagt att dom extra timmarna som jag har jobbat han kan betala ut för mig efter provanställning som är 6månader. Borde han inte betala dom extra timmarna varje månad?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Under tiden som du är provanställd har du rätt att få lön och andra anställningsförmåner på samma sätt som om du vore tillsvidareanställd. Villkoren för din provanställning förhandlar du på samma sätt som inför vilken anställningsform som helst. Huvudregeln på arbetsmarknaden är att få lön månadsvis men det framkommer undantag. Om det finns ett aktuellt kollektivavtal på arbetsplatsen omfattas du per automatik av det, och därmed många förutbestämda anställningsvillkor. Skulle det vara så ett kollektivavtal inte föreligger behöver du själv förhandla om dina villkor. För att vidare utreda frågor är du varm välkommen att boka tid med vår juristbyrå för det här.

Vänligen,

Andrea VrcicRådgivare