FrågaFASTIGHETSRÄTTKöpavtal31/03/2022

Löfte om fastighetsköp

hej, jag undrar över en sak,

låt oss säga att jag hyr en villa för att bo och ägaren lovar mig att sälja det till mig efter några år, men när det blir dags så vill ägaren inte sälja till mig.

Har jag rätt att köpa villa före alla andra? alltså innan den åker upp på försäljning

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I svensk rätt råder strikta regler kring fastighetsköp. Dessa regler hittas i fjärde kapitlet jordabalken (JB), och det är alltså just denna lag som kommer vara relevant för att besvara din fråga. Så som din fråga är ställd så utgår jag ifrån att du har fått ett löfte om att i framtiden köpa den villa som du för närvarande hyr. I mitt svar kommer jag först att allmänt förklara kring vad som gäller vid köp av fastigheter och därefter besvara din fråga om vad som gäller vid löften om fastighetsköp.

Löften om köp av fast egendom (villan)

När det gäller köp av fastigheter finns det legala formkrav som måste uppfyllas för att köpet ska vara juridiskt bindande (4 kap. 1 § JB). De minimimoment som måste uppfyllas är att:

1. En skriftlig köpehandling (köpeavtal) måste upprättas

2. Den skriftliga köpehandlingen ska vara undertecknad av både köpare och säljare

3. Köpehandlingen ska innehålla uppgift om köpeskillingen (priset)

4. Köpehandlingen ska innehålla uppgift om vilken fastighet som köpet avser

5. Köpehandlingen ska innehålla en förklaring om att fastigheten ska överlåtas till köparen (överlåtelseförklaring)

Om alla punkter ovan är uppfyllda så innebär det att formkravet enligt jordabalken är uppfyllt (4 kap. 1 § JB) och att ett juridiskt bindande köp föreligger. Det som sagts hittills gäller alltså lagens formkrav vid köp av fastigheter. När det gäller löften om framtida köp av fastigheter så är de inte bindande enligt svensk rätt. Detta framgår inte uttryckligen av lagen utan anses framgå av själva formkravet som beskrivits ovan (4 kap. 1 § JB). Anledningen till att löften om att köpa fastigheter inte är bindande i svensk rätt är att det har ansetts att formkravet isåfall skulle förlora sitt syfte. Tanken är alltså att ett juridiskt bindande avtal bara kan uppkomma om de 5 ovan nämnda punkterna är uppfyllda.

Löftet om att få köpa villan inte bindande

Löftet om att få köpa villan blir inte bindande i ditt fall och fastighetsägaren måste inte sälja villan till dig. Reglerna i jordabalken kring fastighetsköp ställer upp strikta formkrav som måste vara uppfyllda för att ett köp ska kunna vara bindande. Från dessa formkrav så kan man alltså utläsa att löften om fastighetsköp, både muntligen och skriftligen, inte är bindande.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline.

Med vänliga hälsningar

Theodora CaratasRådgivare