Ljuga om preventivmedel

Jag samtyckte till sex med en tjej efter att hon intygat att hon använde preventivmedel, det kom senare fram att hon ljög vilket jag har bevis för. Är detta brottsligt? Kan man ljuga om att vara på preventivmedel? Gäller detsamma om man ljuger om att använda kondom som om att ljuga om spiral eller p-piller? Om det är brottsligt, vilket brott är det?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till lawline med din fråga,

Först och främst bör det konstateras att det inte kan röra sig om våldtäkt eller annat sexual brott i ditt fall. Att "luras" till att ha sex är i sig inte brottsligt, så länge det förelegat samtycke att ha samlag med vederbörande. För att brott ska föreligga, krävs att samlaget inte har skett frivilligt. I ditt fall blir det därför svårt att hävda att det har förelegat något brott överhuvudtaget. Det ska också nämnas att samtycke inte kan föreligga med barn under 15. Alla sexuella handlingar med barn under 15 är därför brottsligt.

Hoppas du fick svar på frågan.

Aya AlwanRådgivare