FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott29/03/2018

Ljuga och lämna falsk bevisning i vårdnadstvist

Hej.

Om man ljuger och lämnar in falsk bevisning i ett vårdnadsmål. Är det straffbart? Om andra partner förlorar en vårdnadstvist pga stora lögner och nu kan dessa uppgifter bevisas att detta inte va sanning har då denna person en chans att vinna tillbaka vårdnaden om barnet? Barnet vill flytta dit till den föräldern. Föräldern är lämplig och ansåg aldrig som en olämplig förälder.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det är bara straffbart att ljuga om det görs under ed eller under sanningsförsäkran. Ljuger man under ed döms man för mened enligt 15 kap 1 § Brottsbalken. Ljuger man under sanningsförsäkran i rättegång döms man för osann partsutsaga enligt 15 kap 2 § Brottsbalken.

När det gäller bevisningen döms man för bevisförvanskning enligt 15 kap 8 § Brottsbalken om det är så att man förvanskat eller undanröjt bevisning för att någon ska bli fälld för en brottslig gärning.

Angående själva vårdnadstvisten är det svårt att ge ett slutligt besked i det här läget. Jag rekommenderar istället kontakt med en jurist i den frågan.

Hoppas du fick svar på din fråga.

Med vänliga hälsningar,
Lawline RådgivareRådgivare