FrågaFAMILJERÄTTBodelning03/04/2014

Lilla basbeloppsregeln - fritidsfastighet samboegendom?

Kan man yrka på lilla basbeloppsregeln för både fastboende och fritidshus?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Den s.k. lilla basbeloppsregeln finns i 18§ 2st sambolagen (SamboL) och är en skyddsregel enligt vilken en efterlevande sambo garanteras att vid bodelningen alltid få ut så mycket av den behållna egendomen efter avdrag för skulder, i den mån den räcker, att det motsvarar två gånger det vid tiden för dödsfallet gällande prisbasbeloppet (prisbasbeloppet för inkomstår 2014 är 44 400). Av lagens ordalydelse följer att den lilla basbeloppsregeln endast gäller fördelning av samboegendom. Samboegendom är enligt 3§ SamboL sambors gemensamma bostad och bohag om egendomen förvärvats för gemensam användning.

Enligt 5§ SamboL kan endast en bostad som huvudsakligen är avsedd att användas som sambors gemensamma hem utgöra sambors gemensamma bostad (och därmed samboegendom). Av detta följer att en fritidsfastighet inte kan utgöra samboegendom och därför inte kan fördelas med stöd av den lilla basbeloppsregeln.

Sambolagen hittar du här.

Vänligen,

Tom SundinRådgivare