FrågaFAMILJERÄTTBodelning10/09/2016

Likadelningen vid bodelning

BAKGRUND:

Samboparet/förlovade, separerar nu efter 13-14 år tillsammans. De har ett barn på 11 år. De äger en våning (som skall säljas) värd ca 7 milj. Sambopar bodde först ca ett år tillsammans i en annan lgh som ägdes av kvinnan sedan tidigare. Denna lgh såldes och 1 milj sattes in som kontantinsats i 7 milj. våning.

Nu hävdar kvinnan att hon har rätt till 1 miljon mera av pengarna vid försäljningen, dvs att vinsten inte skall delas 50-50 mellan sambon. Till saken hör att inga dokument har skrivits mellan dem som skulle styrka hennes krav.

FRÅGOR:

Har hon rätt till miljonen?

Gäller inte sambolagens grund, "det som köps i gemensam syfte delas lika"?

Tack på förhand!

Lisa

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Regler om samboförhållanden återfinns i sambolagen, se här.

Såvida bostaden är samboegendom enligt 3 § sambolagen kan den bodelas, se 8 § sambolagen. Det verkar onekligen som om bostaden förvärvades för sambornas gemensamma användning. Den utgör då samboegendom även om kvinnan i större mån bidragit till bostadens fövärvande genom kontantinsatsen. Jag förstår det som att det inte heller finns något samboavtal som ändrar denna ordning.

Eftersom att bostaden är samboegendom, kan den alltså bodelas. Bodelningen kommer resultera i att vardera sambo erhåller hälften var av vinsten. Då det inte finns något avtal dem emellan hur fördelning ska göras (t.ex. att kvinnan ska få mer av bostadens värde, eller att bostaden ö.h.t inte ska ingå i bodelningen), ska fördelningen ske i enlighet med vad du skrivit, nämligen hälften var.

Ingår man ett samboförhållande och den ene sambon har förvärvat bostaden med egna medel eller till övervägande del bidragit till ett förvärvande och söker man undvika ett delande på hälften, bör man skriva ett samboavtal där detta anges.

En viktig sak att poängtera är dock att sambon bör påkalla bodelning innan försäljningen genomförs. Om kvinnan äger bostaden själv kan hon komma undan med att inte behöva bodela den alls, eftersom att en bodelning inte innefattar köpeskillingen vid en försäljning, utan bara värdet på bostaden. Jag rekommenderar sambon att påkalla bodelning omgående om inte denne redan gjort det.

Jag hoppas att du fått svar på din fråga!
Vänligen

Jonas TärnrothRådgivare