Lex Maria - Anmälan vid brister i vården

Hur skriver jag en Lex Maria där man skickat hem en person med dubbelsidig lunginflammation och sänka på 300. som resulterar till dödsfall

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vad är problemet?

En sjuk patient har skickats hem vilket har resulterat i dödsfall. Detta är en fråga som berör brister i vården. Frågan är hur man rättsligt går vidare med en anmälning.

IVO och Patientnämnden

Lex Maria-anmälan ska göras till IVO vilket är är Inspektionen för vård och omsorg. När händelser, brister eller handlingar av allvarlig karaktär sker ska dessa anmälas till IVO. Detta kan till exempel vara att en individ har fått allvarliga skador eller att någon avlider. Mer ingående information finns på IVOs hemsida. Patientnämnden i ditt landsting kan bistå med olika typer utav hjälp vid anmälan. Patientnämnden är en fristående instans som finns i samtliga landsting. En individ kan utan kostnad vända sig till Patientnämnden i sitt landsting med exempelvis frågor eller klagomål i hälso- och sjukvårdsfrågor.

Vad innebär detta för dig?

En Lex Maria-anmälan ska göras hos IVO. Patientnämnden kan bistå med hjälp i olika former. Då detta är ett rättsligt ärende är det även en god idé att kontakta Lawlines jurister för juridisk vägledning.

Hoppas att du har fått svar på din fråga, annars är du varmt välkommen att vända dig till oss på Lawline igen!

Med vänlig hälsning,

Sabrina CuranRådgivare