Leverantör kan ej leverera tjänst

FRÅGA
Jag har stora problem med telia som inte kan leverera det adsl som jag beställt. Jag har klagat många gånger och blir ofta dåligt bemött av deras personal som om jag var dum i huvudet.Jag betalar för 12-30, Jag har mätt upp från 0,68 till 11.00 det är inte ens det lägsta de lovar.Detta har pågått i 1,5 år. Vår hemtelefon fungerar inte heller.Vad ska jag göra?
SVAR

Det låter som ett typiskt fall där leverantören inte kan leverera den tjänst du betalar för. Detta innebär ett fel enligt 9 § i konsumenttjänstlagen och föranleder, förutom rätt till avhjälpande, att du kan kräva prisavdrag för den förflutna tiden då de uppenbarligen ännu inte avhjälpt felet. Med den långa tidsåtgången i beaktande bör du högst sannolikt också kunna häva avtalet, oavsett bindningstid, med omedelbar verkan i enlighet med 21 § i konsumenttjänstlagen.

Detsamma gäller naturligtvis för telefonabonnemanget om det förhåller sig på liknande sätt som för bredbandet.

Hoppas det löser sig!

Vänligen,

Martin Persson
Fick du svar på din fråga?
Relaterat innehåll
Senaste besvarade frågorna inom Konsumenttjänstlagen (363)
2020-06-30 Vad kan göras vid säljarens dröjsmål?
2020-06-27 Renovering, konsumenttjänstlagen
2020-06-26 Beställning av vara som inte kommit fram
2020-06-18 Tio-årig ansvarstid i småhusentreprenad

Alla besvarade frågor (81741)