Leverantör kan ej leverera tjänst

FRÅGA
Jag har stora problem med telia som inte kan leverera det adsl som jag beställt. Jag har klagat många gånger och blir ofta dåligt bemött av deras personal som om jag var dum i huvudet.Jag betalar för 12-30, Jag har mätt upp från 0,68 till 11.00 det är inte ens det lägsta de lovar.Detta har pågått i 1,5 år. Vår hemtelefon fungerar inte heller.Vad ska jag göra?
SVAR

Det låter som ett typiskt fall där leverantören inte kan leverera den tjänst du betalar för. Detta innebär ett fel enligt 9 § i konsumenttjänstlagen och föranleder, förutom rätt till avhjälpande, att du kan kräva prisavdrag för den förflutna tiden då de uppenbarligen ännu inte avhjälpt felet. Med den långa tidsåtgången i beaktande bör du högst sannolikt också kunna häva avtalet, oavsett bindningstid, med omedelbar verkan i enlighet med 21 § i konsumenttjänstlagen.

Detsamma gäller naturligtvis för telefonabonnemanget om det förhåller sig på liknande sätt som för bredbandet.

Hoppas det löser sig!

Vänligen,

Martin Persson
Fick du svar på din fråga?
Kommentera
Relaterat innehåll
Senaste besvarade frågorna inom Konsumenttjänstlagen (391)
2020-10-25 Vad kan man göra som privatperson om en tjänst utförts felaktigt?
2020-10-23 Är frisörer skyldiga att ha en tydlig prislista?
2020-10-20 Omfattar konsumenttjänstlagen bygge av enskild väg och schaktning?
2020-10-18 Ersättning vid fel i utförd hårborttagning

Alla besvarade frågor (85358)