Lekande barn i hyresrätt

Hej. Min syster och hennes 2 barn bor i en lägenhet på andra våningen. Grannen under henne som även hon har barn, klagar när syrrans barn leker på morgonen. De har alltid varit morgonpigga som egentligen alla barn är. Grannen klagar på att denna knappt 2 åring springer på morgon. Vilket stressar min syster väldigt mycket. Vad kan hon göra och hur ska hon lösa detta? Det är fysiskt omöjligt för henne att inte få dom att röra på sig på morgon.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om hyresrätter finns i 12 kap. jordabalken (JB).

En hyresgäst har som skyldighet att se till att de som bor i omgivningen inte utsätts för störningar som kan vara skadliga för hälsa eller annars försämra deras bostadsmiljö (12 kap. 25 § JB). Dock ska lindriga störningar från hyresgästen tålas av andra hyresgäster. En lindrig störning är något som är normalt förekommande i ett flerfamiljshus. Exempelvis kan lekande barn ses som en typ av störning som är lindrig. När man bedömer vilka störningar som är accepterade tar man stöd av den allmänna uppfattningen om vilka störningar som får godtas i ett flerfamiljshus. Det tas inte i bedömningen att en hyresgäst eventuellt är extra känslig för störningar.

Om det förekommer störningar som inte anses lindriga, ska hyresvärden ge hyresgästen en tillsägelse för att få störningarna att upphöra. Om störningarna inte upphör trots tillsägelse, kan hyresvärden i värsta fall säga upp kontraktet (12 kap. 42 § JB).

Utifrån din beskrivning tolkar jag det som att de oljud barnen orsakar är lindriga och normala i ett flerfamiljshus och därmed ska de som utgångspunkt tålas av din systers granne. Alltså ska din syster inte behöva oroa sig för detta, så länge ljuden är lindriga.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga! Har du fler funderingar är du välkommen att höra av dig till oss igen.

Vänligen,

Kamile RumsaiteRådgivare