Leder ringa stöld till fängelse eller böter som påföljd?

Hej. Jag har tagit 2 st smycken och värde 108 kronor. Jag har lagt dem i fickan och inte betalade. Det är första gången. Jag skäms och mycket ledsen atg jag har gjort detra i min stress och dalig dag. Jag vet inte varför jag hade dåliga tankar? Efter när jag passerade kassan så stoppades jag av affärsvakten. Han har skrivit papper och ringde till polisen. Polisen har skrivit om händelse och vill att jag ska vänta på brev. Ska jag sitta i fängelse eller ska få dagsböter?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Den lag som blir tillämplig i ditt fall är brottsbalken (BrB). För att avgöra vad din handling kan leda till för konsekvenser, så får vi först titta på vad det kan bli tal om för brott. I ditt fall blir ringa stöld (BrB 8 kap. 2 §§) aktuellt, vilket är brottsligt.

Genom att ha tagit smyckena utan lov, stoppat dem i din ficka och sedan passerat kassan utan att betala, så har du utsatt butiken för skada och gjort dig skyldig till brottet ringa stöld. Anledningen till att det blir ringa stöld, istället för stöld, är för att det i svensk rätt vanligtvis ses som mindre allvarligt att stjäla något ur en butik som är värt mindre än 1000 kr. Smyckena är ju som du skriver värda 108 kr, vilket är betydligt mindre än 1000 kr.

Så nu när vi konstaterat att du kan dömas för brottet ringa stöld, så får vi utreda vad det kan bli för straff. Den som begått ringa stöld kan dömas till böter eller fängelse i högst sex månader. Det jag kan börja med att nämna är att personer som begått ringa stöld oftast döms till böter, att dömas till fängelse kräver oftast att brottet begåtts på ett allvarligare sätt eller att du exempelvis begått det flera gånger. Du skriver i din fråga att det är första gången som du stjäl någonting, detta talar för att domstolen kommer att döma dig till böter istället för fängelse (BrB 29 kap. 4 §).

Jag måste bara poängtera att jag inte kan ge ett exakt svar angående straffet eftersom det är domstolen som avgör ditt fall och att det därför görs en individuell bedömning från fall till fall, men det faktumet att ringa stöld oftast leder till böter och även det att det är din första gång, borde leda till att du endast blir dömd till böter.

Sammanfattningsvis så kan du alltså dömas för ringa stöld och straffet skulle mest troligtvis bli att du får betala dagsböter. Jag beklagar att jag inte kan ge ett mer exakt svar angående straffet, men det är trots allt domstolen som gör bedömningen och det är därför väldigt svårt att exakt säga hur de skulle döma. Det som jag redan nämnt tidigare, och som jag kan nämna igen, är att de omständigheter som du nämnt i din fråga mest troligtvis leder till att straffet för dig blir böter.

Om du känner att du behöver ytterligare hjälp med ditt ärende så är du välkommen att boka en tid med våra jurister på Lawline här.

Hoppas att du fick svar på din fråga och tveka inte att höra av dig igen,

Med vänliga hälsningar,

Fuad HeydarovRådgivare