FrågaFAMILJERÄTTBodelning29/01/2019

Leasing av bil - bodelning?

När det gäller skilsmässa vi har en leasingbil jag står på leasingavtalet medan mannen står som medsökande, kan det bli så då så att jag måste betala resten av leasingperioden i 26 månader själv?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga!

I ett äktenskap är regeln den att varje make råder över sin egendom och ansvarar för sina skulder, detta framgår av 1 kap 3 § äktenskapsbalken. Med andra ord så ska den make stå för de skulder som kan uppkomma med avtal som den maken ingår.

Men som ni säkert vet äger ni inte den leasade bilen, utan den ägs av bilföretaget. Det betyder kortfattat att ingen av makarna äger bilen, och äganderätten är det som styr om egendomen ska ingå i en eventuell bodelning, 9 kap 1 § äktenskapsbalken. Det betyder med andra ord som jag nämnde ovan att den make som ingått ett avtal, leasingavtalet, ska betala de kostnader som uppkommer med kontraktet.

Medsökande – vad det innebär är något som borde framgå av ert avtal. Men av vad jag har läst mig till (ett avtal som Volkswagen använder vid leasing av bilar) så betyder medsökande enligt detta avtal man anses vara leasingtagare och att medsökaren och leasingtagaren ansvarar solidariskt för leasingavtalet. Men som sagt, du måste läsa igenom ditt avtal vad som står där, för detta är tyvärr inte något jag kan hjälpa dig med eftersom detta är helt beroende av vad som framgår i ditt avtal med bilfirman. OBS! Det jag hittade på Volkswagen betyder inte att medsökande har samma betydelse i ditt avtal.

Sammanfattning

Detta betyder att den person som står på leasingkontraktet är den person som är skyldig att betala, detta avtal kommer inte att ingå i bodelning. Beroende på vad medsökande betyder i ditt avtal, kan det vara så att din man är lika betalningsskyldig som dig.

Vänligen,

Sandra WredeRådgivare