Lawlines samboavtal för att säkra kontantinsats

Hej. Jag ska köpa en bostad tillsammans med min sambo. Vi kommer att ha olika kontantinsats men dela lånen och bostaden.

Är det möjligt för oss att redan innan bostaden är köpt avtala om att den ena sambon ska betala bistånd till den andra sambon vid ett eventuellt upphörande av samboförhållandet (förutsatt att inte uppbrottet sker i samförstånd)? Alltså att efter sambodelning skett och lånen lösts så ska en del av en vinsten från bostaden överlåtas från den ena sambo till den andra? Vi räknar inte med att separera och vill dela lån och bostad men skulle vilja ha ett sätt att fördela överskott vid eventuellt olyckligt slut på relationen.

Tack för ert svar.

Lawline svarar

Hej

Tack för att du vänder dig till Lawline!

Först och främst låter det som en väldigt bra idé. Många inkommande frågor handlar om par som betalat olika belopp i kontantinsats och undrar hur vinsten kommer fördelas i en framtida bodelning. Faktumet är att en bostad som förvärvats i syfte att användas som sambornas gemensamma hem fördelas lika värdemässigt i en försäljning oavsett sambornas olika kontantinsatser. Dessa problem uppstår då sambor inte upprättat samboavtal.

Samboavtal kan upprättas enligt 9 § sambolag (se här) skriftligen och bör vara väl skriven avseende juridiska termer eftersom dessa många gånger annars blir föremål för misstolkning. Vi på Lawline har ju som mål att göra juridiken smidigare och billigare för privatpersoner. Vi kan därför hjälpa er med ett supersäkert och billigt samboavtal på den här sidan!

Bästa hälsningar

Ahmet ErcinRådgivare