FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt26/01/2019

Lawline besvarar inte skoluppgifter

Anna träffade Per på gymnasiet och de flyttade snart ihop. De hyrde då bottenvåningen på Annas morbrors hus i Nynäshamn. Vad gäller för att hyra en del av ett hus? Hur ska deras hyresavtal se ut på bästa sätt? Vad säger lagen?

De förvärvade den 13 juni 1988 fastigheten Nynäshamn Anneberg 1:31 för gemensamt begagnande av Annas morbror när han behöver flytta till äldreboende. Upprätta köpehandlingar enligt bokens exempel och lagen. Ta reda på vad en sådan fastighet kan vara värd idag, skriv in det värdet i köpehandlingarna

Enligt ett bodelningsavtal av den 15 april 1999 skulle det gemensamma ägandet upplösas genom att Anna köpte Pers hälftenandel i fastigheten. Vad behöver de nu göra för att det inte ska bli några lagliga problem efteråt? Vad säger lagen? Vad skulle du ge Anna för tips och råd enligt lagen och vad du kan om fastighetsrätt? På Annas jobb pratar de om att det i samma trakt planeras för en ny väg till Stockholm. Ta även med att Anna och Per varit sambo och har ett barn tillsammans.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Lawline har som policy att inte besvara skoluppgifter. Därför kan jag dessvärre inte besvara din fråga.

Jag hoppas att du finner ett svar på din fråga på ett annat vis. Ett tips är att dela in frågan i mindre beståndsdelar så att den blir mer begriplig. Läs sedan relevanta delar i kurslitteraturen och leta rätt på de aktuella fastighetsrättsliga lagarna. Du kan även använda dig av Lawlines arkiv för att söka på frågor.

Med vänlig hälsning,

Niki Moini MostofiRådgivare