FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott02/08/2017

Låtsas omhänderta någon enligt LOB på svensexa?

Hej!

Svensexa på gång med maskerad dagen efter och behöver svar på en fråga; Google gav mig bristfällig information.

Tanken var från början att låna en falsk polisuniform, men insåg att man gör sig skyldig till Föregivande av allmän ställning.

Nu är tanken istället att köpa en hel väktaruniform utan något vaktbolags symbol på.

Svensexan kommer gå ut på att omhänderta våran vän vid en relativt avskild plats och lura honom att det görs med stöd av LOB.

Om en främling mot all förmodan skulle bevittna detta, skulle vi då göra oss skyldiga till något brott?

Vederbörande exklusive vår vän som gifter sig är fullt medvetna om vad som sker.

Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej, och tack för att du har vänt dig till Lawline med din fråga!

Som du säger skulle en falsk polisuniform kunna leda till att man gör sig skyldig till brottet föregivande av allmän ställning (17:15 BrB).

Detta brott gör man sig skyldig till om man (obehöringen) antingen:

- Ger sig ut för att utöva svensk myndighet eller

- Bär uniform, märke eller annat tjänstetecken som ger personen ifråga sken av att tillhöra försvarsmakten eller annan kår i det allmännas tjänst eller kår av visst slag.

Omhändertagande av någon med stöd av LOB (Lag (1976:511) om omhändertagande av berusade personer m.m.) får endast göras av polisman (1 § LOB). Ett sådant omhändertagande borde anses som myndighetsutövning.

Att låtsas omhänderta någon enligt LOB skulle därmed kunna falla under meningen att någon ger sig ut för att "utöva myndighet". Problemet ligger därmed inte i er utklädnad utan snarare i ert agerande, d.v.s. att ni ger er ut för att utöva svensk myndighet. I så fall skulle ni dessvärre göra er skyldiga till brottet föregivande av allmän ställning (17:15 BrB).

Hoppas ni hittar ett sätt att utföra svensexan ändå. Du är välkommen att ställa fler frågor om du har några!

Med vänliga hälsningar

Michelle Gaudin GonzálezRådgivare