Låta gemensamt barn ärva egendom före särkullbarn

Min sambo och jag äger ett torp tillsammans och vi har ett gemensamt barn. Jag har även ett barn sedan tidigare. Hur går jag tillväga om jag vill att vårt gemensamma barn ska ärva torpet till fullo?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

För att låta ert gemensamma barn ärva torpet kan du skriva ett testamente. Du äger halva torpet och lär endast kunna testamentera din halva, du kan inte testamentera bort din sambos egendom. I testamentet bör du då tillskriva din andel av torpet till ert gemensamma barn. Om din sambo inte har några tidigare barn går hans kvarlåtenskap till ert gemensamma barn automatiskt. När sedan både du och din sambo har gått bort kommer ert gemensamma barn ha ärvt hela torpet av er.

En enklare lösning kan vara att du och din sambo skriver ett inbördes testamente, alltså ett testamente där ni förordnar om er gemensamma egendom. Där kan ni tillsammans komma överens om att torpet ska gå till ert gemensamma barn.

Du kan dessutom ge din del av torpet till din make så att han får hela äganderätten, då behöver inget testamente skrivas eftersom ert gemensamma barn då får hela torpet genom den legala arvsordningen efter din sambo. Detta alternativ är dock inget jag rekommenderar eftersom risken alltid finns att ni separerar och då har du förlorat din rätt till torpet.

Testamente bör vara det säkraste alternativet. Notera dock att ditt barn sedan tidigare alltid har rätt till sin så kallade laglott. En laglott utgörs av en halv arvslott. Dina två barns arvslott kommer vara 50 % var av din kvarlåtenskap (din sambo ingår inte i arvsordningen efter dig), laglotten blir alltså 25 % av din totala kvarlåtenskap. Den andelen kan du aldrig neka ditt andra barn. Alltså måste du försäkra dig om att den egendom du har utöver torpet utgör åtminstone 25 % av det totala värdet på din egendom vid din bortgång, annars kan inte din del av torpet gå endast till ert gemensamma barn.

Jag hoppas att mitt svar har hjälpt dig i dina funderingar.

Med vänlig hälsning,

Jonas WesterRådgivare