Låta annan än förmyndaren förvalta arv

Hej! Jag undrar angående förmyndare till min dotter som är 14 år. Jag och hennes pappa har delad vårdnad. Om någon av oss avlider innan hon fyllt 18, så blir automatiskt den andra föräldern förmyndare och kan då förvalta hennes arv - eller hur? Om jag inte önskar att hennes pappa ska vara förmyndare, hur går jag då till väga? Kan jag sätta vår andra gemensamma dotter som förmyndare, hon är myndig.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline.

Jag tolkar din fråga som att du vill veta hur ett eventuellt arv efter dig/dotterns pappa skulle förvaltas, och om det går att ändra detta genom att t ex förordna er andra dotter som förmyndare istället.

Eftersom du beskriver att du och dotterns pappa har delad vårdnad om er dotter utgår jag från att ni båda också är förmyndare. Vid den ena förmyndarens död blir då situationen som du beskriver: den av er som ännu är i livet står kvar som ensam förmyndare med rätt att förvalta arvet. Som huvudregel tillsätts ingen ny förmyndare om det inte behövs.

En medförmyndare kan hjälpa till

Skulle det finnas skäl att anta att barnets tillgångar inte förvaltas på ett bra sätt kan en medförmyndare tillsättas vid sidan om den befintliga förmyndaren. För att detta ska bli aktuellt krävs att den som är förmyndare inte klarar av uppdraget på egen hand, eller att det föreligger särskilda omständigheter. För att avgöra detta krävs en bedömning av omständigheterna i det enskilda fallet. Då jag inte har några sådana fakta kan jag inte ta ställning till hur det skulle se ut i ert fall. Skulle det dock visa sig vara aktuellt med en mesförmyndare handläggs den frågan av tingsrätten.

En överförmyndare kontrollerar

Även om du/din dotters pappa blir ensam förmyndare utan en medförmyndare innebär inte det att han kan göra vad han vill med er dotters tillgångar. En förmyndare står nämligen alltid under kontroll av överförmyndaren. En överförmyndare/överförmyndarnämnd finns i varje kommun och har till uppgift att värna den omyndigas intressen och motverka att de missgynnas rättsligt eller ekonomiskt. Du/din dotters pappa kan därför inte göra vad han vill med arvet. Rör det sig om en större summa pengar i arv är det dessutom alltid överförmyndaren som förvaltar arvet.

Förslag: upprätta ett testamente

Om du inte vill att dotterns pappa ska förvalta ett arv efter dig kan du skriva ett testamente. Där anger du att din dotters arv ska sättas under särskild förvaltning ifall hon skulle få arvet innan hon själv blir myndig. Fördelen med detta är att du kan välja själv vem som ska förvalta arvet (till exempel er andra dotter som är myndig).

Vill du ha hjälp med upprättande av ett testamente råder jag dig att ta juridisk hjälp så att allting blir rätt. Du är alltid välkomna att boka tid med våra jurister här.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare