Läsa SFI utan personnr?

Hejsan! Min partner har flyttat till sverige från nederländerna och saknar ett personnummer, jag undrar om han får studera Svenska För Invandrare utan ett svenskt personnummer? Jag har hört att man inte får bli nekad att lära sig Svenska men de säger att han skall ha ett Personnummmer.. Har en kompis som flyttade hit men tog kontakt med en jurist och de hittade svar på att det inte skall behövas ett och att han inte får bli nekad. Så jag behöver hjälp för att veta om detta stämmer eller ej?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar det som att du vill få reda på om det är möjligt att läsa Svenska för invandare (SFI) utan ett svenskt personnummer.

Vad krävs för att få läsa SFI?

Det finns inget krav på personnummer eller samordningsnummer för att ha rätt till sfi. Huvudregeln är att en person har rätt att delta i SFI från och med andra kalenderhalvåret det år han eller hon fyller 16 år om han eller hon är bosatt i landet och saknar sådana grundläggande kunskaper i svenska språket som utbildningen syftar till att ge.

Vad innebär bosatt i landet?

Bosatt i landet avser, i skollagens mening, den som ska vara folkbokförd här enligt folkbokföringslagen. Det finns alltså inte något krav på att personen faktiskt ska ha blivit folkbokförd för att han eller hon ska anses bosatt i skollagens mening.

Även personer som inte är folkbokförda i Sverige men som vid tillämpningen av skollagen ska anses som bosatta i landet har rätt till sfi. Det gäller personer som har rätt till utbildning enligt skollagen till följd av

1) EU-rätten,

2) avtalet om Europeiska ekonomiska samarbetsområdet (EES), eller

3) avtalet mellan EU och dess medlemsstater, å ena sidan, och Schweiz, å andra sidan, om fri rörlighet för personer.(Jmfr 20 kap. 31 § samt 29 kap. 2-3 §§ skollagen.)

Hoppas att du fått svar på din fråga!
Linnéa CarnrotRådgivare