Las-lista offentlig handling?

Är en sk LAS-lista i en kommunal verksamhet/förvaltning en offentlig handling som man begära att få ta del av, då man själv finns med på den? Kan man, om så är fallet, ha rätt till att få ut en skriftlig kopia på LAS-listan, för att få veta sin placering på den?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Handlingar som enligt tryckfrihetsförordningens (TF) regler 1) antingen är inkomna till eller upprättade hos en myndighet, 2) förvaras hos myndigheten och dessutom 3) inte omfattas av någon sekretessbestämmelse, är offentliga. Denna offentlighetsprincip innebär att var och en kan ta del av dessa handlingar utan inskränkningar. Var och en har också rätt att, mot en av kommunfullmäktige fastställd avgift, få ut en skriftlig kopia av dessa handlingar, vilket framgår av TF 2 kap. 13 §. En las-lista som finns inom den kommunala förvaltningen torde inte omfattas av någon bestämmelse om sekretess och är därför en offentlig handling, som du kan ta del av och få en skriftlig kopia på. Offentlighetsprincipen är också tillämplig på kommunala bolag, om kommunens sammanlagda ägande eller inflytande i bolaget uppgår till mer än femtio procent.

Hoppas det här besvarade din fråga! Om inte är du välkommen att ställa en följdfråga nedan.

MVH

Lawline RådgivareRådgivare