Lärarundantaget

Vem äger rätten till utbildningsmaterial som jag har skapat åt min arbetsgivare? Jag har gjort dessa på arbetstid och dom består av flera dokument som är i form av häften. Är det jag eller min arbetsgivare som äger upphovsrätten till dessa?

Lawline svarar

Hej, tack för din fråga!

Vanligtvis tillfaller rätten till den som skapat det, 1 kap 1 § Lag (1960:729) om upphovsrätt till litterära och konstnärliga verk. Om du är anställd kan det se annorlunda ut. Saker som du skapar i tjänsten kan tillfalla din arbetsgivare. Dock finns det ett "lärarundantag" som ger den som undervisar rätten till undervisningsmaterial som den skapar i tjänsten. Utgångspunkten är att läraren, som upphovsman, äger upphovsrätten till sitt utbildningsmaterial.

Att skapa powerpoint, kompendier och liknande liknande, ligger utanför lärarens normala undervisningsskyldighet, och för att lärosätet ska ha användningsrätt till materialet krävs en överenskommelse. Däremot är det normalt att lärarens arbetsuppgifter består av att exempelvis ta fram scheman, kurrsinfromatin etc. (administrativt material). Sådant material har lärosätet där läraren är anställd, rätt att använda i den egna verksamheten.

Dina häften torde ligga inom ramen för lärarundantaget och således bör du äga upphovsrätten till dessa. Jag skulle ändå rekommendera dig att kolla igenom anställningsavtalet mellan dig och din arbetsgivare för att se om ni avtalat om något specifikt.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Anneli AlchahinRådgivare