Lärarens tystnadsplikt om annan försenad elev

Hej....jag undrar vad som gäller en lärares tystnadsplikt....är det tillåtet för en lärare att diskutera en elevs frånvaro med en annan förälder?

Lawline svarar

Hej!

Det är troligtvis tillåtet.

I Offentlighets- och sekretesslagens (OSL) 23 kapitel behandlas sekretess till skydd för enskilda i utbildningsverksamhet, alltså eleverna. Här tas det upp olika grupper av elever och sekretessen om dem behandlas på olika sätt. Jag antar att det handlar om förskola, grundskola eller gymnasium i ditt fall och då är det svag sekretess om förseningarna inte har särskilda skäl för eleven och är en del av en sjukdomsbild till exempel. När det är svag sekretessnivå så är huvudregeln att uppgiften är offentlig, men, man måste fortfarande se till att personen i fråga vars uppgift blir utelämnad inte lider men.

Samma regler gäller för privata skolor enligt 29 kapitlet 14 § Skollagen.

Med vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare