Läraren har det huvudsakliga ansvaret att organisera utbildningen

Hej! I den skolan jag går i kommer vi nästa vecka ha 6 inlämningar/prov/presentationer som kommer avgöra våra betyg. Lärarna har argumentet att tack vare att vi har haft nationella prov ligger vi efter och hela klassen är skoltrötta och orkar inte att plugga längre men lärarna lyssnar inte. Jag har hört att man får högst ha 3 stora inlämningar per vecka men nu har vi dubbelt så många än vad som är lagligt om det är sant. Är det här verkligen okej att sätta jätte många inlämningar nu slutet på terminen i årskurs 9 och säga att det avgör betyget?

Tacksam för svar

Lawline svarar

Hej, tack för att ni vänder er till Lawline med din fråga.

I skollagen finns inga regler som exakt säger hur många prov per vecka man kan ha. Det som gäller är att läraren har det huvudsakliga ansvaret att organisera utbildningen. Dock bör läraren planera utbildningen i samråd med eleverna. Det kan exempelvis innebära att läraren inte sätter alla prov en vecka ifall det inte är några prov veckan efter.

Alltså har er lärare rätt att sätta sex prov/inlämningar/presentationer på en vecka. I slutet av en termin kanske det är svårt att få in alla prov som behöver hållas för att betyg ska kunna sättas och då kan alla behöva vara samma vecka. Att nationella prov har tagit mycket tid är en förklarlig anledning att proven inte har kunnat hållas tidigare. För att kunna få rättvisa betyg måste ju hela kursplanen testas och ifall det inte gjorts tidigare blir betygen inte korrekta.

Som ni ser har alltså läraren i stort sett lagen på sin sida. Det ni som klass kan göra är att påminna läraren om att ni har rätt att vara med i beslutsfattandet (trots att läraren har den avgörande rösten). Kanske kan ni lyckas ändra schemat så att någon examination kan flyttas fram till veckan efter.

Jag hoppas att mitt svar har varit till hjälp!
Med vänlig hälsning,

Jonas WesterRådgivare