Lantmäteriförrättning som har baserats på en förfalskad handling

Vid en lantmäteriförrättning använde lantmätaren sig av ett dokument som var en överenskommelse om gränsdragning. Detta var undertecknat med min namnteckning. Jag har inte skrivit den och den är inte min. Hade inte sett dokumentet förrän jag av en händelse ifrågasatte en förkortning i handlingarna (Det stod ök2)Konsekvensen är att jag förlorade en mindre markyta. Jag har försökt tidigt få lantmäteriet( i Landskrona) att ändra detta men man lät den registreras ändå och säger det inte går nu. Är förfarandet olagligt? Kan man använda ett dokument som man fått besked om att det är falskt?Måste jag själv bevisa att namnteckningen är falsk? Och vad krävs för detta?

Bör jag polisanmäla eller hur skall jag gå tillväga? Finns det nackdelar med en anmälan och är det lönt?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänt dig till oss på Lawline med din fråga!

Din fråga aktualiserar främst två rättsområden: Förvaltningsrätt och straffrätt. Den del i frågan som rör själva lantmäteriförrättningen är en förvaltningsrättslig fråga och delen som rör den förfalskade namnteckningen är en straffrättslig fråga. Jag kommer därför att dela upp svaret i tre delar: Först sammanfattar jag mina svar och inkluderar min rekommendation. Därefter följer ett mer utvecklat svar på den straffrättsliga frågan och avslutningsvis besvarar jag den förvaltningsrättsliga frågan.

Sammanfattande svar

Jag rekommenderar att du polisanmäler urkundsförfalskningen. I vart fall om du har någon misstanke om vem som kan ha utfört brottet. Jag har svårt att se att du har något att förlora på en sådan anmälan, eftersom det inte kostar någonting och eftersom du inte kan bli skyldig att betala några rättegångskostnader när du är målsägande.

Dessvärre är min bedömning att det troligtvis inte finns så mycket du kan göra gällande själva beslutet av Lantmäteriet. Eftersom beslutet verkar ha vunnit laga kraft och blivit registrerat är det för sent att överklaga. Mot bakgrund av din beskrivning finner jag inte heller att det står några andra möjligheter till buds för att få till en ändring av beslutet.

Det du möjligtvis skulle kunna göra är att kräva ersättning av Lantmäteriet enligt skadeståndsreglerna i Skadeståndslagen 3 kap 2 §. Inom ramen för vår expresstjänst har vi inte möjlighet att ta emot några handlingar eller liknande, därför är det svårt att göra en fullständig bedömning av dina chanser att nå framgång där. Om du vill ha ytterligare hjälp i ärendet, exempelvis med granskning av förekommande handlingar eller hjälp att stämma Lantmäteriet på skadestånd, kan du anlita vår juristbyrå. Maila mig på edith.grundin@lawline.se så hjälper jag dig i så fall vidare till juristbyrån.

Straffrättslig del: Förfalskning av namnunderskrift

Brottet som blir aktuellt när man förfalskar någons namnteckning kallas för urkundsförfalskning. Brottet hittar du i brottsbalken 14 kap 1 §. Döms man för urkundsförfalskning kan man få fängelse i upp till två år. För att kunna dömas för ett brott måste det vara ställt bortom allt rimligt tvivel att man har begått brottet. Det är den högsta graden av beviskrav. Det räcker inte alltså att det är troligt eller möjligt att underskriften är förfalskad, utan det måste gå att bevisa bortom allt rimligt tvivel.

Den som har bevisbördan i brottmål är åklagaren, alltså inte du personligen. Du blir målsägande, alltså den som är offret. Åklagaren fattar sedan beslut om han ska väcka åtal eller inte. Om det verkar allt för osannolikt att någon kommer att kunna dömas för brottet, kommer åklagaren inte att väcka åtal utan fallet kommer att läggas ner. Om åklagaren väcker åtal, så är det åklagaren som kommer att driva processen. Det är viktigt att ha i åtanke att endast personer kan dömas för brott. Om personen som har begått brottet inte går att identifiera eller finna, så kan ingen dömas för brottet.

Om någon har förfalskat din namnunderskrift så är det alltså något du kan polisanmäla. Det går inte att förutspå huruvida en åklagare kommer att ta sig an målet eller inte, men oavsett så har jag mycket svårt att se att du har något att förlora på det. En målsägande blir aldrig skyldig att betala några rättegångskostnader; oavsett om åklagaren vinner eller förlorar i rätten. Om det är värt för dig rent tids- och engagemangsmässigt är dock något du måste ta ställning till. Eftersom det som sagt är omöjligt att förutspå hur utgången skulle kunna bli, så måste du ta i beräknande att det kanske inte leder någon vart. Även om du inte har förlorat något på det rent ekonomiskt, så är det ändå alltid tid och kraft som går åt när man ger sig in i en rättsprocess.

Om du vill göra en polisanmälan kan du kontakta din närmaste polisstation. De hjälper dig vidare.

Förvaltningsrättslig del: Lantmäteriförrättningen baserades på felaktig handling

Den här frågan är något mer svårbesvarad eftersom jag inte känner till det exakta händelseförloppet och tidslinjen för denna. Jag ska dock försöka besvara frågan så heltäckande som möjligt. Om du vill att juristbyrån går igenom ditt ärende och då även granskar de aktuella handlingarna, är du som sagt välkommen att maila mig.

En lantmäteriförrättning handläggs av en förrättningslantmätare och ibland är denne tillsammans med två gode män som kommunen utsett. Förrättningslantmätaren har en roll i processen som kan jämställas med en domares. Han har dessutom ett utredningsansvar vilket betyder att han måste reda ut vilka omständigheter som föreligger och vilka handlingar som behöver beaktas.

Av din fråga framgår inte vilken typ av lantmäteriförrättning som genomfördes (tex sammanslagning, avstyckning, anläggningsförrättning etc). Gemensamt för alla lantmäteriförrättningar är dock att förrättningslantmätaren i första hand ska försöka hitta lösningar som samtliga berörda parter kan enas om. De som beslutet kommer att röra, ska ges möjlighet att yttra sig över handlingar och inkomma med synpunkter. Om det inte går att nå en lösning som alla blir nöjda med, görs en opartisk prövning med stöd av gällande lagregler och sedan fattas ett beslut.

Om man blir missnöjd med det beslut som fattas kan man överklaga beslutet till Mark- och miljödomstolen. Oftast är tidsfristen fyra veckor från den dag förrättningen avslutades eller inställdes. Av själva beslutshandlingen framgår det hur lång tid man har på sig att överklaga samt om det är ett sådant beslut som går att överklaga. Det framgår inte riktigt av din fråga om du har överklagat eller inte. Du skriver att du försökte få dem att ändra "detta" men det framgår inte om du faktiskt har överklagat.

Om du inte har överklagat och det fortfarande finns tid, kan du överklaga beslutet och där anföra att namnteckningen är förfalskad. Eftersom du skriver att man lät "registrera den ändå", misstänker jag att beslutet har vunnit laga kraft och att det därmed är försent att överklaga. Ett beslut av denna art vinner nämligen laga kraft när den har registrerats och den registreras när överklagandefristen har löpt ut. Det spelar ingen roll att man har haft en god anledning att ha inkommit med sin överklagan för sent. Att man måste överklaga inom den uppsatta tidsramen är fastställt i lag och följs strikt.

Det kan finnas en möjlighet för dig att kräva ersättning av lantmäteriet med grunden att de har utfört sitt arbete på ett felaktigt sätt. Av skadeståndslagen 3 kap 2 § framgår att stat eller kommun kan bli skadeståndsskyldig för personskada, sakskada och ren förmögenhetsskada om skadan vållats genom fel eller försummelse vid myndighetsutövning för vars fullgörande staten eller kommunen svarar. För att få ersättning krävs att du kan visa att du lidit skada. Hur stor möjlighet du har att nå framgång med en sådan skadeståndstalan är dock omöjligt att spekulera i inom ramen för expresstjänsten. Det ska dock framhållas att en sådan rättsprocess kan bli väldigt dyr för dig om du förlorar, eftersom du i så fall kan bli tvungen att betala motpartens rättegångskostnader.

Jag hoppas att jag har bringat lite mer klarhet i situationen och om du vill ha ytterligare hjälp inom ramen för vår juristbyrå är du välkommen att maila mig. Du kan självklart också ställa ytterligare expressfrågor om du hellre vill börja med det. Lycka till!

Med vänlig hälsning,

Edith GrundinRådgivare