Lång handläggningstid

Hej

Förra året ansökte min pojkvän från Turkiet om uppehållstillstånd i Sverige och nu har det gått 14 månader sedan vår ansökan blev registrerad, nästa månad i september har de gått 15 månader! Jag har mejlat och mejlat Migrationsverket men de ber oss att ha tålamod och kolla på länken "Tid till beslut" utifrån vad lång tid det had tagit för andra med liknande ansökan! Vi har heller inte fått en handläggare tilldelad och olika myndigheter kollar på ansökan och de beräknas vara beslut fattat om 19-25 månader som andra har fått väntat.. Får det ens gå till såhär? Många andra har ju redan fått en handläggare efter bara nån månad och här säger de till mig att en handläggare kommer vi bli tilldelad jämt nån vecka innan beslutet fattas!

Lawline svarar

Hej och tack för att du har vänt dig till Lawline med din fråga!

Översikt

Eftersom Migrationsverket är en myndighet då är varje ärende som berör enskilda personer ska handläggas enkelt, snabbt och billigt som möjligt utan att säkerheten eftersätts, enligt 7 § Förvaltningslagen, (FL). Dock förvaltningslagen är dispositiv och det innebär att myndigheterna kan ha egna föreskrifter och regler som går före FL. Med hänsyn till detta lämnar FL företräde åt Migrationsverkets föreskrifter och regler.

Det framgår inte av din fråga om du och din pojkvän gjorde ansökan på internet eller på blankett. Om ni gjorde det via internet då handläggningstid brukar vara snabbare, om ni gjorde ansökan på blankett då kan det ta upp till 2 år. I vilket fall som helst är det svårt att prognosera hur fort hanterar Verket enskilda ärenden eftersom asylärenden prioriteras först framför andra ärenden (t.ex ansökan om familjeanknytning, om arbetstillstånd m.m). Vad som skulle kunna påskynda er process är att om ni hade skickat alla dokument på en gång utan att göra några kompletteringar. Men jag utgår ifrån att ni har gjort allt klart från början.

Vägen till sin rätta

Då du har redan bekantat dig med informationen om handläggningstider på Migrationsverkets hemsida ska du även komma ihåg att informationen som anges på Migrationsverkets hemsida är ungefärlig och varje fall bedöms särskilt. Långa handläggningstider på Migrationsverket är ett vanligt förekommande problem berörande många sökande som väntar på sina beslut.

I din situation vad du kan göra är att exempelvis ofta ringa själv eller om du har redan anlitat ombud kontakta verket med hjälp av det och begära påskyndande av ert ärende, bland annat påvisa om att ni inte har fått en handläggare. Långa handläggningstider på Migrationsverket har länge kritiserats av Justitieombudsman (JO) dit ni kan anmäla Verket ifall ärendet fördröjas på mer än 2 år.

JO:s huvuduppgift är att övervaka myndigheternas arbete, hur dessa uppfyller sina skyldigheter. På JO:s hemsida finns instruktion om vad en anmälan bör innehålla.

Hoppas att jag har svarat på din fråga och mitt svar var till hjälp!

Med vänliga hälsningar

Mikhail AtayevRådgivare