FrågaAVTALSRÄTTAvtal08/01/2019

Lånat ut pengar till kompis, bindande avtal?

jag har lånat ut 2700 kr till en kompis som i telefon/person/sms lovat att betala tbx när dom får lön, är detta ett bindande kontrakt?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline!

Ja, avtalet är bindande. Det finns inga formkrav gällande avtal av denna art, vilket innebär att de kan upprättas muntligen eller skriftligen och ändå vara bindande. Vad som skiljer formerna åt är bevissvårigheterna vid eventuell tvist, varför det alltid kan vara klokt att ha avtal nedskrivna.

Skulle det vara så att din kompis inte betalar tillbaka pengarna har du möjlighet att vända dig till Kronofogden. Då börjar du med att ansöka om ett betalningsföreläggande, vilket du kan göra genom att fylla i och skicka in en blankett till Kronofogden. Blanketten och mer information om betalningsföreläggande hittar du på Kronofogdens webbsida (här).

Vänligen,

Jennifer EmbretsenRådgivare