Lån som står på annan än makarna vid äktenskapsskillnad

Hej

Min mor vill skiljas men är orolig då min äldre bror står på några av henne och hennes mans lån.

Vad kan hon göra för att min bror ska slippa bli betalningsskyldig och vart är bäst att vända sig för rådgivning i det här fallet?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det blir tyvärr problematiskt när någon annan står på lånen än den/de som äger den befintliga egendomen.

Beroende på vad det är för egendom som lånen är hänförliga till så får man lösa det på olika sätt. Det absolut bästa sättet är att försöka lösa ut lånen genom att sälja egendomen så att din bror kan få betalt. Nu har jag ingen information om vad det handlar om för lån eller egendom och hur äganderättsförhållandena ser ut mellan din mor och hennes make och kan tyvärr inte ge dig ett utförligare svar.

Men vid en skilsmässa så är utgångspunkten att en bodelning ska göras. Vid en bodelning ska giftorätts ingå. Är det exempelvis så att ett av lånen är hänförliga till en fastighet som är giftorättsgods, så kan det vid en fördelning av egendom vara så att antingen din mamma eller hennes make ska ta över bostaden. Vid ett sådant övertagande innebär det också att den ena maken ska kompensera den andra genom att betala av lånen och kompensera ytterligare om det behövs för att uppnå en rättvis fördelning, eftersom allt som utgångspunkt ska delas lika.

Dock förstår jag att detta inte ger ett helt självklart svar. Det ni bör börja med att göra är att kontakta banken och se om de kan komma med en lösning. Det bästa hade varit om ni kunde försöka skriva över lånen antingen på din mor eller på hennes man (om banken går med på det). De kommer då göra en kreditprövning på om de klarar av att betala av lånen. Funkar det inte så är tyvärr den enda utvägen att sälja egendomen.

Jag rekommenderar dig annars att ta kontant med någon av våra jurister. Du kan boka en tid här. Du kan även höra av dig till vår telefonkontakt där de kan hjälpa dig att boka ett möte med en jurist.

Kontaktuppgifter till vår telefonkontakt:
Telefon: 08-533 300 04
Öppetider: Mån-fre kl. 10.00−16.00

Hoppas det löser sig!

Med vänliga hälsningar

Gustav PerssonRådgivare