FrågaASSOCIATIONSRÄTTBolag21/07/2018

Lån mellan närstående aktiebolag

Hej, jag undrar om mitt aktiebolag som ägs helt av mig kan låna pengar på revers av min brors aktiebolag som ägs helt av honom?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Huruvida lånet är tillåtet är svårt att svara på utan att känna till bakgrunden till lånet samt de ekonomiska förutsättningarna i respektive bolag. I mitt svar har jag därför valt att ange under vilka omständigheter lånet är tillåtet respektive otillåtet.

För att texten ska bli så lättläst som möjligt benämns hädanefter ditt bolag som "Bolag X" och din brors bolag som "Bolag Y".

Aktiebolag regleras huvudsakligen i aktiebolagslagen (ABL).

Reglerna om låneförbud i 21 kap. ABL

I 21 kap. 1 § ABL hittar vi det så kallade allmänna låneförbudet. Detta lagrum anger vilka fysiska och juridiska personer som ett aktiebolag inte får låna ut pengar till.

Bolag X får inte låna pengar av Bolag Y i enlighet med 21 kap. 1 § femte punkten ABL. I 21 kap. 2 § första stycket tredje punkten ABL återfinns ett undantag från denna regel. Där stipuleras det att penninglån får lämnas under förutsättning att lånet uteslutande är avsett för låntagarens rörelse samt att lånet är affärsmässigt motiverat för det långivande företaget.

Ett exempel får illustrera kravet på att lånet måste vara affärsmässigt försvarbart för det långivande företaget. Anta istället att Bolag Y överväger att sätta in motsvarande summa på banken och att den bästa räntan som bolaget erbjuds är 1 % per år. I sådana fall är det affärsmässigt motiverat för Bolag Y att låna ut pengar till Bolag X med en ränta som överstiger den ränta som banken erbjuder.

Effekten av att ett lån lämnas i strid med reglerna i 21 kap. ABL är att pengarna återgår (21 kap. 11 § ABL).

Förtäckt värdeöverföring

Reglerna i 17 kap. ABL kan även aktualiseras om Bolag X när de lånar pengar av Bolag Y är betalningsodugligt, dvs den fordran som uppkommer för Bolag Y anses vara värdelös eftersom Bolag X aldrig kommer ha möjlighet att betala tillbaka pengarna. I så fall talar man om en förtäckt värdeöverföring (17 kap. 1 § första stycket fjärde punkten ABL).

En förtäckt värdeöverföring får endast ske om det efter överföringen finns täckning för det bundna egna kapitalet i företaget (17 kap. 3 § första stycket ABL). Dessutom krävs det att försiktighetsregeln i 17 kap. 3 § andra stycket ABL beaktas, vari det anges att överföringen ska anses vara försvarlig med hänsyn till bolagets finansiella situation.

Sker en värdeöverföring i strid med ovan angivna lagrum kan återbäringsskyldighet uppkomma för Bolag X i enlighet med 17 kap. 6 § ABL. Bristtäckningsansvar kan även komma ifråga för din bror i så fall (17 kap. 7 § ABL).

Vänligen,

Oscar StenmarkRådgivare