Lämna ut klasslista?

Jag vill få ut en klasslista för min sons förskola. Förskolan hänvisade direkt till en jurist på kommunen som tog över ärendet. Hon undrade vad jag ville ha för information.

Jag sa att jag vill ha en klasslista med barnens namn, personnummer, adress och ev telefonnummer.

Juristen svarade då att "De uppgifter som du vill ha ut omfattas av sekretess (23 kap. 1 § offentlighet och sekretesslagen) och kommer inte lämnas ut. " Och att jag kan överklaga beslutet hos kammarätten.

Vad gäller här? Vad är det som omfattas av sekretess i denna klasslista?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Begäran att få ut allmän handling i form av klasslistor har varit föremål för prövning i omfattande mängder rättsfall. Uppgifterna omfattas av 23 kap. 1 § offentlighets- och sekretesslagen, och huvudregeln är att sekretess gäller. Bestämmelsen innehåller nämligen ett omvänt skaderekvisit där att sekretess omfattar uppgifter om enskilds personliga förhållanden, om det inte står klart att uppgiften kan röjas utan att den enskilde eller någon närstående till denne lider men. Vad som avses med uppgift om enskilds personliga förhållanden är allt som är att hänföra till en specifik person, dvs. namn, personnummer, telefonnummer, adress osv.

Innan det beslutas om en handling ska lämnas ut eller inte görs därmed en sekretessprövning, där det prövas om uppgifterna kan lämnas ut utan men för den enskilde. I praxis kan slutsatsen dras att uppgifter såsom namn, adress, telefonnummer och liknande ses som harmlösa uppgifter som i regel inte bör medföra men vid utlämnande och därmed bör kunna lämnas ut så länge personerna i fråga inte står under skyddad identitet och adress (se ex.Kammarrättens Mål nr 5750-20). Även om vissa personer skulle stå under sådan skyddad identitet bör du kunna få ut uppgifter om resterande individer.

Ett beslut att inte lämna ut allmän handling kan överklagas (2 kap. 19 § tryckfrihetsförordningen). Ett sådant beslut överklagas till Kammarrätten (6 kap. 8 § offentlighets- och sekretesslagen). Däremot kan överklagan skickas in till den myndighet som meddelade beslutet, i detta fall kommunen.

Vänligen,

Anna LissRådgivare