Lämna provanställning - 45 dagars avstängning

Hej!

Jag kom nyligen på eget bevåg att lämna en provanställning efter två veckor på arbetsplatsen. Då en provanställning inte är en tillsvidareanställning antar jag att avslutandet inte är att jämställa med en "egen uppsägning" då den inte faller under reglerna för en tillsvidareanställning. Därutöver tycks det även vara oklart om en provanställning är att jämföra med en tidsbegränsad anställning i likhet med ett vikariat, detta eftersom en provanställning kan avslutas närsomhelst inom ramen för sex månader, vilket inte är möjligt vid ett vikariat. Om jag haft ett vikariat på sex månader hade jag haft uppsägningstid vilket inte är fallet vid en provanställning. Snarare tycks reglerna liknas fram till sex månaders gränsen av en timanställning. Så till min fråga: När jag nu "återgår" till arbetslöshet hur ska då karenstiden för rätten till arbetslöshetsersättning förstås? Om jag sagt upp mig själv är karensen 45 dagar, men som nämnts kan det inte vara tal om en uppsägning. I frågan om arbetsgivaren erbjudit mig fortsatt arbete måste svaret bli nej eftersom detta endast kan bli aktuellt efter sex månader. Om likväl 45 karensdagar aktualiseras kan jag inte förstå grunderna till detta.

Tacksam för svar!

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om du säger upp dig från ditt arbete blir du som regel avstängd från a-kassa i 45 ersättningsdagar. Det innebär att du tidigast kan få ersättning efter 45 avstängningsdagar. För att inte bli avstängd om du säger upp dig behöver du ha giltiga skäl i försäkringens mening. Giltiga skäl kan t.ex. vara hälsoskäl eller utebliven lön.

Enligt 43 b § Lag (1997:238) om arbetslöshetsförsäkring ska en sökande stängas av från rätt till ersättning i 45 ersättningsdagar om han eller hon utan giltig anledning lämnat sitt arbete.

Detta innebär att om du utan giltig anledning lämnar ditt arbete eller säger upp dig så riskerar du en avstängning på 45 ersättningsdagar. Det gäller även om det rör sig om en provanställning som du lämnar. Grunden till detta är att du då orsakar din egen arbetslöshet.

Om du önskar vidare hjälp råder jag dig att ta kontakt med vår juristbyrå som kan hjälpa dig vidare i ärendet.

Hoppas att du har fått svar på din fråga!

Joel MyreniusRådgivare