FrågaASSOCIATIONSRÄTTBolag17/10/2016

Lämna ett aktiebolag

Hej,

Vi är två delägare i ett akitebolag, 50/50. Men nu orkar inte längre jobba tillsammans med den andra personen. Men jag vågar inte säga något, då jag inte vet hur personen kommer att reagera. Vi har drivit detta i två år, det går lite med vinst, men allt går till våra gamla skulder. Jag är därför tvungen att ha ett annat jobb vid sidan om för att klara mig ekonomist privat. Den andra delägaren gillar inte detta och det var inget prat om att man skulle jobba extra.

Vi har inga avtal skrivna. Vi är bägge med i styrelsen. Jag är styrelseledamot, den andra är VD och sedan har vi en suppleant.

Jag orkar inte längre. Vad ska jag göra?

Lawline svarar

Hej!
Tack för att du vänder dig till oss på Lawline för din fråga.

Tyvärr är det nog oundvikligt att din partner får vetskap om att du vill lämna företaget. Jag kommer nedan att gå igenom hur jag anser att den smidigaste vägen för dig att gå till väga är.

Till att börja med är det viktigt att fastställa att du i egenskap av Aktieägare inte har några förpliktelser gentemot bolaget som huvudregel. Detta framgår i Aktiebolagslagen kapitel 1 paragraf 3 . Det innebär att det aktieinnehav på 50 % som du innehar faktiskt inte förpliktigar dig till att vara en aktiv del av företaget på något sätt utan endast ger dig rättigheter på er bolagsstämma samt rätt att ta del av er vinst.

Det enklaste för dig är att helt enkelt gå ut ur er styrelse. I enlighet med kapitel 8 paragraf 13 i aktiebolagslagen så sitter en styrelseledamot 1 år från dess att denne blivit vald på bolagsstämman, Du kan även avgå tidigare i enlighet med kapitel 8 paragraf 14 i aktiebolagslagen som fastslår att en styrelseledamot kan avgå om denne anmäler detta.
Vad du då måste göra är att anmäla din avgång till bolagsverket. Avgången kommer bli giltig så snart anmälan kommit in till bolagsverket.

På detta sätt avsäger du dig ditt ansvar i bolaget och låter din partner fortsätta att driva det samtidigt som du har rätt till utdelning av vinsten.

Om du vill skära av all kontakt med bolaget har du även rätt att sälja ditt aktieinnehav. Om ni inte avtalat om annat i er bolagsordning så står det dig fritt att sälja ditt aktieinnehav till vem du vill, till det pris du finner passande. Detta framgår av kapitel 4 paragraf 7 aktiebolagslagen.

Alltså sammanfattningsvis - Det du bör göra om du inte längre vill vara ansvarig för bolaget är att avgå som styrelseledamot. Därefter kan du fundera på om du vill behålla ditt aktieinnehav och den rätt till vinst som du därigenom har, eller om du vill försöka sälja av ditt aktieinnehav.

Hoppas att detta var svar på din fråga.

Med vänlig hälsning

Victor ÅkerfeldtRådgivare