FrågaFAMILJERÄTTBodelning25/09/2013

Lagval vid fråga om bodelning

Hej, Jag och min fru är båda svenska medborgare som flyttade till England sedan 7 år tillbaka. Vi gifte oss i Sverige och har nu skilt oss hos Svenska tingsrätten men bodelningen är kvar. Nu vill min ex att bodelningen sker via Engelsk domstol/lag. Jag har läst att när man skiljer sig i ett visst lands tingsrätt så ska man göra bodelningen också enligt det landets regler? eller kan hon begära att bodelningen sker enligt engelskt lag? Tackar för svar.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Frågor om bodelning vid äktenskapsskillnad med internationell anknytning regleras av länders internationella privat- och processrättsliga regler. I Sverige finns lagvalsregler för bodelning i lagen (1990:272) om internationella frågor rörande makars och sambos förmögenhetsförhållanden (LIMF) (se 1 § LIMF).

Enligt 2 § 1 p. LIMF får en svensk domstol ta upp en fråga om makars förmögenhetsförhållanden (bl.a. bodelning) om frågan har samband med ett äktenskapsmål i Sverige. Med äktenskapsmål menas bl.a. äktenskapsskillnad.

Eftersom du skriver att ni har skilt er hos den svenska tingsrätten har svensk domstol varit behörig att pröva äktenskapsmålet, vilket gör att svensk domstol bör kunna ta upp frågan om bodelning.

Vad sen gäller själva lagvalsfrågan stadgas i 3 § LIMF att det landets lag gäller som makarna har kommit överens om genom avtal. Makar har alltså en möjlighet att avtala om vilket lands lag som ska vara tillämplig på frågan om bodelning. Som jag uppfattar din fråga har något sådant avtal inte träffats mellan er, och därför blir istället 4 § LIMF tillämplig. Enligt 4 § 2 st. LIMF gäller att om makarna efter giftermålet tagit hemvist i en annan stat och varit bosatta där i minst två år, så ska den statens lag tillämpas på frågor om bodelning. Eftersom ni har bott i England sedan sju år tillbaka innebär detta att engelsk lag ska tillämpas på bodelningen.

LIMF hittar du https://lagen.nu/1990:272

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare