Lagval arv om bosatt utomlands

Jag och min hustru är sedan 30 år bosatta utomlands (f.n. i Schweiz). Ny EU-lagstiftning, förordning 650/2012, som även omfattar Schweiz gör det möjligt att förordna om vilket lags arvslag som skall tillämpas. Om inget testamente upprättats undrar jag vilket lands lagstiftning som gäller. Vi har endast gemensamma barn, alla bosatta i Sverige.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När det gäller val av lands lag i samband med arv gäller successionsförordningen (förordning 650/2012). Förordningen är universellt tillämplig, vilket innebär att den lag som förordningen pekar ut ska gälla, även om det inte är en stat som är medlem i EU, såsom t ex Schweiz (se art. 20 i förordningen). Lagen som ska gälla enligt förordningen ska tillämpas på hela arvet enligt art. 23.

Enligt huvudregeln ska det landets lag tillämpas där den avlidne hade sin hemvist (art. 21.1). Två undantag finns från denna regel. För det första kan det vara sa att det framgår av alla omständigheter att den avlidne uppenbart hade närmare anknytning till ett annat land, då ska detta landets lag tillämpas istället (art. 21.2). Så kan t ex vara fallet om personen i fråga precis flyttat från sitt hemland. För det andra kan en person själv välja vilket lands lag som ska tillämpas, med begränsningen att han eller hon är medborgare i det valda landet, antingen vid valet eller vid sin död (art. 22). Skrivs inget sådant testamente blir det alltså landet där den avlidne har sin hemvist vars lag ska tillämpas, dvs. Schweiz i ert fall.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänliga hälsningar,

Linnea RanvingeRådgivare