Lagstöd för att muntliga avtal gäller?

Hej,

Hur ska jag kunna hänvisa till lagboken att muntliga avtal gäller men att man måste kunna bevisa att avtalet har ägt rum.

Med vänlig hälsning

Adam

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Att ett muntligt avtal är gällande framgår indirekt av avtalslagen (AvtL) i och med att avtalslagen inte säger att avtal måste vara skriftliga för att gälla (vissa undantag finns för t.ex. avtal om köp av fastighet). Det betyder att lagens bestämmelser om hur avtal ingås gäller såväl muntliga som skriftliga avtal (se bestämmelser om avtalsingående i AvtL 1-9 §§ (här).

Som du skriver krävs det dock att man kan bevisa rättsförhållandet för att kunna göra avtalet gällande. Detta kan vara svårt att bevisa om den andra parten i det påstådda avtalet hävdar att det inte finns. Av den anledningen kan det vara bra att upprätta ett skriftligt avtal.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare