Lagreglering för kooperativ hyresrättsförening

Kooperativ hyresrättsförening. Valdemarsviks kommun tillsammans med Riksbyggen har bildat en KHF utan att tillfråga de boende i fastigheten. Denna bebos av pensionärer i ett Omsorgs och Vårdboende ( ålderdomshem). De boende betalar bostadshyra i vanlig ordning.

Omfattas ett sådant boende av Lagen om Hyresrättsförening, i detta fall med inköp av fastigheten?

Tacksam för svar.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När det gäller kooperativa hyresrättesföreningar finns en del speciallagar. De lagar som kan tänkas bli aktuella för din frågeställning är

Lagen (1982:352) om rätt till fastighetsförvärv för ombildning till bostadsrätt eller kooperativ hyresrätt

Lagen (2002:93) om kooperativ hyresrätt

Jag hoppas att dessa lagar kan ge svar på dina frågor om inköp av fastigheten, du kan läsa mer om vilka lagar som är tillämpliga för kooperativa hyresrättsföreningar här.

Om du har fler frågor rörande detta är du varmt välkommen att kontakta mig på jennifer.embretsen@lawline.se.

Vänligen,

Jennifer EmbretsenRådgivare