Laglotts förhållande till legat

I testamentet står det att barnen ska erhålla sina laglotter. Det finns även 1 legat som testamenterats en viss summa pengar. Resten är testamenterat till sambon. Går legatet före laglotterna då?

Eller har barnen rätt att få ut sin fulla laglott utan att begära jämkning av testamentet?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler kring testamente och laglott finns i ärvdabalken (ÄB). Enligt 7:1 ÄB utgörs laglotten av hälften av arvslotten. Enligt 7:3 ska bröstarvingen påkalla jämkning av testamentet för att få ut sina laglotter. Oavsett vad som står i testamentet har således bröstarvingarna rätt att få ut sin laglott, förutsatt att de påkallar jämkning av testamentet. Laglotterna ska alltså utgå före legatet.

Hoppas att svaret hjälpte och tack än en gång för att ni vänder er till Lawline med er fråga!

Lawline RådgivareRådgivare